OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod, novinky
Činnost, Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce, schůzky
Plány
Členové
Ohlasy, ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy, Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy, Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky

Uživatel

Heslo


NAŠE AKCE z let 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
nebo všechny textově zdokumentované či s fotodokumentací nebo jen exkurze případně úplně všechny akce
posledních 10 schůzek


DatumNázev akceÚčastDokumentace
30.08.2025 ŽelArch, 21. akce
Parním vláčkem po důlní vlečce a po stopách muničního skladu

3x


Před výletem doporučuji samostudium zde, stačí obrázkovou a mapovou část.
Jelikož nemáme ještě zmapovány ony záhadné bunkry na Harabasce (a během hledání podkladů k tomuto výletu vyšlo najevo, že prý ani muniční sklady ČSLA Stříbro - Jirná), uhelné vlečky v okolí Nýřan a hlavně místo náhradního skladu trhavin po výbuchu muničky v Bolevci r.1917, rozhodl jsem pro mimořádnou akci i v sobotu, jelikož nám s tím pomůžou pohnout parní vláčky.
Kromě výstavky drážních historických artefaktů je výjimečná možnost zavítat vláčkem na vlečku do býv. Tesly Nýřany, či do kontejnerového terminálu u Tlučné (jízdy k terminálu jsou však bohužel až v neděli).

Sejdeme se v 8:10 v hale hl.n. u drezíny a podle toho, jak je kdo škrt, vyrazíme buď v 8:20 osobním vlakem (32 Kč) nebo v 8:27 parním vlakem (150 / 100 Kč) do Nýřan, kde vlak končí. Tam budeme mít čas prohlédnout si drážní artefakty a v 9:40 vyrazíme jiným parním vláčkem (80 / 60 Kč) po vlečce kolem býv. dolu Humbolt k býv. dolu Ziegler. Po zániku dolu byl totiž v tomto místě zbudována nová munička v lesích nový muniční sklad. Po roce 1958 zde fungovala Tesla n.p. a nyní v areálu sídlí firma Dioss.

My u firmy vystoupíme a budeme v lesích hledat zbytky muničního skladu (kdysi jsem na ně náhodou narazil), navštívíme tzv. Větrnou jámu, možná nakoukneme i do některých opuštěných budov, budeme pokračovat přes Janovský mokřad, kde navštívíme obě pozorovatelny ptactva, pastevní rezervaci a nakonec se buď ocitneme zpět v Nýřanech na nádraží, nebo v obci Úherce. Trasa naprosto směšná, kolem 10 km. Určitě však doporučuji svítilnu a pevnou obuv. Bunkry na Harabasce si necháme zase na jindy, ale zřejmě mají s našimi sobotními cíli nějakou souvislost (munička poblíž se vždycky hodí).

Domácí úkol pro účastníky: zjistit více informaci o historii okolí. Já jsem například našel:
- Město Nýřany_historie Nýřan: hornictví
- Zdařbůh.cz: Báňsko-geologická charakteristika území v okolí Nýřan
- Rajče.net: Nýřany-bývalý muniční sklad
- Youtube: záběr muničáku s krytem ÚŽ
- Youtube: vcházíme do prostoru bývalého muničního skladu
- Vrtulník.cz: Muniční závod Nýřany
- DělnickéKolonie.cz: Hornické kolonie v Nýřanech u Plzně
- OdborovéSdruženíŽelezničářů.cz: Putování po nýřanských uhelných vlečkách
- Dioss.cz: Historie společnosti, dole na konci stránky
- Město Nýřany: Poválečná historie


Původně měla být sobota volná, ale náhodou se stalo, že právě tento víkend jezdil parní vlak k bývalému Ziglerovu dolu. To se velmi hodilo pro uskutečnění jedné již dlouho plánované akce, návštěvy místní bývalé muniční továrny a muničního skladu. Tím, že tento den jezdily na místní vlečce mimořádné vláčky, mohli jsme si výlet zkrátit na přijatelné kilometry. Sešli jsme se v 8:10 na nádraží, někteří už na tramvajové zastávce. Nečekaně jsme na nádraží potkali i Rudu OK1AVK, který se rozhodl k akci také přidat. Do Nýřan jsme odjeli normálním osobním vlakem, jelikož 30 Kč za jízdenku je výrazně méně než 150 Kč a jak pravil Muki, ten parní vlak je přece nejhezčí z venku. Do Nýřan jsme dorazili zhruba o 20 minut dříve než parní vlak a měli jsme možnost prohlédnout si okolní dění spojené s touto významnou akcí. Bylo možné si prohlédnout spoustu historických fotografií, fotit vláčky na nádraží nebo pozorovat doplňování vody a uhlí do jedné z parních lokomotiv.

Mezitím přijela i lokomotiva 475 od Plzně. Protože jsme se zdrželi pozorováním doplňování uhlí do jiné lokomotivy, zahlédli jsme 475 až ve chvíli, kdy pokračovala do Chotěšova. Hodina čekání v Nýřanech utekla jako nic a brzy jsme měli sotva 10 minut na přesun do vlaku, který jel po vlečce směrem k firmě Dioss. Nasedli jsme do vláčku, který měl na každém konci jednu malou parní lokomotivu. Omylem jsme nastoupili z druhé strany, než byl perón. Samotnou jízdu zpestřovali herci v dobových kostýmech převlečení za Němce, kteří hledali uprchlíky. My jsme však většinu času trávili přilepení na okně pozorujíc okolí. Minuli jsme pietní místo nedaleko dolu Humbold a brzy dojeli k cíli, na konec vlečky před bránou firmy Dioss. Vyfotili jsme si vláček, počkali, až odjede, řekli si něco o historii muniční továrny, vydali se k Janovskému mokřadu a poté k hlavní bráně do areálu. Vypadalo to, že na bráně budou zvědaví, kam se chystáme, ale vznikl menší chaos, když jeden frajer driftoval na parkovišti a služební pes Rex utekl, aby se seznámil s naším Rexem.

Postupně jsme obcházeli celou fabriku a doufali, že jdeme správně. Cestou jsme mohli obdivovat původní ubikace pro zaměstnance a výstavbu nového plotu kolem areálu. V lese jsme minuli závodní trafostanici a pokračovali asi kilometr po lesní cestě podél plotu. Když pak plot skončil, nezbylo než podle mapy vytipovat místa, kde mohly být v minulosti muniční sklady. Ačkoliv to ze začátku vypadalo nejistě, postupně bylo zřejmé, že zdánlivě nikam nevedoucí lesní cesty až příliš připomínají drážní těleso. Vydali jsme se postupně po všech odbočkách a na jejich koncích vždy nalezli místo obdélníkového tvaru s ochranným valem směřující případný výbuch vzhůru. V jednom případě jsme našli bunkr přímo ve valu a jeden samostatný bunkr na jedné z příjezdových cest.

Časově to vyšlo výborně, jelikož Ruda musel odejít o něco dříve a exkurze po bývalých skladech skončila akorát tak včas, aby se mohl vrátit k bráně závodu a stihnout jeden z mimořádných vlaků, který ho po vlečce odvezl zpět do Nýřan. My jsme si ještě prohlédli již nevyužívanou část muničky a poté pokračovali na Větrnou jámu a na Janovský mokřad. Rex se tam stihl spíše omylem vykoupat ve stoce na louce a při odcházení dálnice kolem nás projel mimořádný parní vlak do Chotěšova.

Prodloužili jsme si trasu ještě kolem pietního místa u dolu Humpold, kde jsme opět potkali parní vláček. Pokračovali jsme podél vlečky do Nýřan, navštívili vlečkovou zastávku Nýřany, narazili na původní socialistický nápis o světovém míru a brzy jsme došli až k přejezdu u nádraží, kde jsme potkali stejný vláček na cestě zpět. Na přejezdu jsme obdivovali elektrickou výkolejku a nutnost ručně zapínat přejezd, když se používá vlečka. Stihli jsme vlak v 15:30, odnesli si příjemné zážitky a počasí nám krásně vyšlo.


Celkový časový rozsah: 8 h
Délka výletu: 13.6 km
Čas na výlet: 5,5 h
Průměrná rychlost: 4,1 km/ h
Nachozeno: cca 23.000 kroků

Pro RK OK1OTM zpracoval dne 11.11.2025
Petr OK1PSM


Nejbližší schůzky / akce ... podrobnosti
Ne 14. prosince, celý den
2x
ObčasnéTuristickéMomenty, 17. akce
Z Pramenů do Mariánských Lázní ...více
CHKO SL
Ne 21. prosince, celý den
2x 2x
ObčasnéTuristickéMomenty, 18. akce + PA Pavlova hora 673 m
Zdebořice - Plánice ...více
okr. KT
Út 23. prosince, beze spěchu
ObčasnéTuristickéMomenty, 19. akce
Za chvilkou klidu do přírody ...více
Losiná - Radyně - Plzenec
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu? Zaregistrujte se.