OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod, novinky
Činnost, Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce, schůzky
Plány
Členové
Ohlasy, ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy, Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy, Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky

Uživatel

Heslo


NAŠE AKCE z let 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
nebo všechny textově zdokumentované či s fotodokumentací nebo jen exkurze případně úplně všechny akce
posledních 10 schůzek


DatumNázev akceÚčastDokumentace
31.08.2025CykloŽelArch, 2. akce
Po zaniklé trati H.Slavkov - Loket a dále podél Ohře

3x


Jelikož jsme podnikli v rámci ŽelArchu již více než 20 akcí, navštívíme nyní trať, kde to vlastně všechno v dubnu 2024 začalo.

Trať je nově v rámci "konzervace" již kompletně vytrhána a velice aktivně probíhá přeměna na cyklostezku. Kdo by to jen před rokem při chůzi po 25 let nepoužívaných pražcích čekal, že? Njn, na novém konzervačním zákoně ještě nestihly ani zaschnout podpisy, tak to je najednou spěchu, Mladotice prý půjdou v září (bude výlet).

Tentokrát se stylově vyvezeme s ČD po krajním, v roce 2006 obnoveném a opět provozovaném úseku. Vyzkoušíme trať HS - Loket jako úplně novou cyklostezku a pak budeme pokračovat po rovinaté cyklostezce proti proudu Ohře.

Viděl bych to s cestou tam následovně: Odjezd v 7:07 směr ML, přestup na GWTR vlakotramvaj směr Teplá - Bečov - KV, v Krásném Jezu pak přestup na motorák jedoucí do HS-Kounice (tam možná vyzkoušíme, kolik kol se vejde do 810).

Trasa je velmi jednoduchá, v úseku HS - Loket nová cyklostezka v tělese bývalé trati, z Lokte dále po CT 6 - Ohře proti proudu řeky.
Někde po cestě pak chytneme Sp 1691, staví jen někde. Trasa 16 (Královské Poříčí) až 48 km (Tršnice).




Zatímco první CykloŽelArch byl v podstatě výlet pouze po silnicích a v místech, kde by teoreticky mohla být do budoucna trať, tento výlet byl jiný. Část trasy totiž vedla přímo po bývalém tělese. A jelikož to měla být cyklostezka, tak jsme schválně pojali výlet jako cyklo. Účastníci výletu se na akci těšili a tak přimhouřili oko nad brzkým vstáváním. Terka sice stihla ráno ještě spadnout ze schodů, ale i tak jsme se nakonec po cestě všichni potkali a společně dorazili na nádraží. Na nádraží jsme potkali Veroniku, která však dala přednost pěšímu výletu v bavorském příhraničí.

Naskládali jsme kola do vlaku způsobem, že se nám podařilo na tři místa pro kola narvat kola čtyři, čímž jsme si pohodlně zajistili oddíl pouze pro sebe. Samozřejmě roli hrál také nedělní termín místo soboty a dřívější ranní vlak než v 9 dopoledne, ale i tak jsme rozhodně nebyli jedinými cyklisty ve vlaku. Cesta do Mariánských Lázní proběhla bez komplikací a na nádraží jsme měli asi 25 minut na přestup v v rámci stejného nástupiště. Tento čas jsme využili tím, že holky se šly podívat do knihkupectví a pánové zkoušeli projížďku na jiných bicyklech naší skupiny. Následoval trochu komplikovaný přesun vlakotramvají, ale opět se vše podařilo. Pan průvodčí byl velmi ochotný, zkoušel s námi různé kombinace umístění kol ve vlaku a ještě nám poradil výhodnější celodenní jízdenku Egronet.

V Krásném Jezu s námi vystoupili další dva cyklisté a i když nás viděli, naprosto sobecky nastrkali svá dvě kola na jediné tři háky v motoráku, šli si v klidu sednout a ještě měli spoustu rad, jak máme kola přepravit my, aniž by se jich kdokoliv na cokoliv ptal. Naštěstí fíra s přepravou většího množství kol, než je počet háků neměl sebemenší problém a tak jsme užší kola bez košíků protlačili až do oddílu pro cestující a dvě kola jsme nacpali ještě do oddílu kolem záchodu. V Kounici jsme tedy vyskládali celkem šest kol z vlaku, pokecali s fírou a dozvěděli se mnoho zajímavého, například o možnosti brzdění motorem při klesání zpět do Jezu, nebo že jednou zvládli přepravit ve stejném motoráku těch kol asi 30. Navštívili jsme místního Vietnamce, dokoupili zásoby a nadšeně vyrazili objevovat novou cyklostezku.

Bohužel na úsek od přejezdu na hlavní nádraží nebylo vůbec sáhnuto a cesta po původním hrubém štěrku byla o propíchnutí duše. Respektive sáhnuto tam sice bylo, ale pouze v rozsahu domontování cedulek o zákazu vstupu a vjezdových závor. Nějak jsme to dokodrcali přes oba mosty a jeden tunel až před nádraží Horní Slavkov. Zde oficiálně zjevně nová cyklostezka začíná. Bohužel kromě provokativní cedule s názvem stanice a směry na Krásný Jez a Loket (zřejmě počítají se zrušením i těch krajních zbytků), jakákoliv informace o cyklostezce chybí. Veškeré bagry a veškerá pracovní technika už je pryč a před nádražím začíná nasypaná kameninová drť, která se vydává za cyklostezku.

Celí nedočkaví jsme se vydali po novém povrchu, kde jsme ještě v loni procházeli po kolejích. Brzy jsme zjistili že Správa železnic a yyklostezek ani ty cyklostezky pořádně neumí, protože po tom hrubém štěrku se prostě jet nedá. Štěrk navíc zhruba každý kilometr mění svou hrubost a pokud máme zrovna štěstí na jemnější štěrk, objeví se uprostřed cesty vjezdová zamčená závora. Ani u dalších zastávek, z kterých zbyl maximálně perón, nemohla chybět provokující modrá cedule s názvem zastávky a směry jízdy. Na mostech bylo uřezáno původní železné zábradlí a nahrazeno kompozitním. Což je vlastně vtipné, protože ještě rok předtím bylo původní zábradlí opravováno. Byl doplněn ukradený most a zpřístupněn i špatně přístupný most mezi tunely přes silnici Slavkov - Loket. Stezka je ukončena v zastávce Loket předměstí a je napojená na příjezdovou komunikaci k zastávce, která nyní slouží jako obří neplacené parkoviště pro auto-cyklisty. Dojmy z nové cyklotrasy jsou takové, že pokud bych měl opět potřebu zdolat úsek Loket - Slavkov, velmi pravděpodobně pro cestu z kopce použiji souběžně vedoucí silnici druhé třídy.

Na zastávce jsme posvačili a tajemnou zkratkou přes pohyblivý dřevěný most jsme se záhy ocitli do cyklostezce na druhé straně Ohře. Objeli jsme v celé město a projeli kolem zastávky Loket, kde odpočíval motorák řady 810 a marně jsme v okolí hledali zbytky parní vodárny. Brzy jsme opustili Loket po cyklostezce proti proudu řeky. Samozřejmě v momentě kdy skončila obec, skončit i asfalt. Kupodivu i tak se po cestě jelo podstatně lépe, než po drážní cyklostezce. Postupně jsme pak projeli Královské Poříčí, Sokolov, Dasnice a Kynšperk nad Ohří. V Dasnici jsme poobědvali a nutno říci, že restaurace své hodnocení 4,9 z 5 měla oprávněně.

V Kynšperku nad Ohří jsme si prohlédli Libocký mokřad nedaleko nádraží a velmi nás zaujal letitý krytý dřevěný most přes Ohři, který měl být hned další den uzavřen z důvodu rekonstrukce. Moc pěkná byla i stromová alej před Nebanicemi. V těch jsme zanechali Mukíky a zbytek výpravy se vydal ještě k 2,5 km vzdáleným mofetům, byly moc pěkné. I tak jsme byli velmi brzo zpátky, čím jsme Mukiho tak zaskočili, že v hospodě zapomněl batoh. Uvědomil si to až před vlakovou zastávkou, ale stihl se ještě vrátit a batoh našel. Zbývalo již jen trefit správné nástupiště, jelikož zastávka je dvoukolejná, každé nástupiště je na jiné straně a převádět kolo přes nadchod se nám opravdu nechtělo. Do vlaku jsme se pohodlně vešli, záměrně jsme si vybrali stejný cykloprostor jako ráno, opět nastrkali kola stejně a pohodlně vystoupili v Plzni na Jižním. Skrétovou ulicí jsme pak dojeli až ke Kalikovskému mlýnu a Kilometrovkou ke svým domovům.

Druhý den jsme téma drážní CT řešili na večerním kroužku a jelikož téma vzbudilo samozřejmě zájem, další den jsme byli upozorněni, že SŽaCT prý 2 dny po naší návštěvě stezku slavnostně otevřela (a opravdu ji vydává za CT). Její první dojmy jsou takové, že se sami pochválili , že se jim ,, prostá cyklostezkyzace" povedla a plánují ji na dalších 14 tratí (předpokládám za měsíc Mladotice - Kralovice). Také povídali něco o atrapách návěstidel, přičemž to jediné o kterém vím, je neodstraněné nefunkční torzo, nikoliv atrapa. Pro úplnost dodám, že to bylo dva měsíce po plánovaném termínu dokončení a též dva dny po té, co přestal jezdit sezónní vlak do Kounice, aby s ním náhodou někdo nemohl na stezku přijet. Pro všechny případy také začala oprava již výše zmíněného dřevěného mostu na navazující páteřní CT podél Ohře, což už je nějak moc náhod najednou.

Provizorně namluveno a prvotní úpravy 3.září, fotky a další úpravy 4. a 5. září.

Celkový časový rozsah: 12 h
Délka výletu: 49 km
Čas na výlet: 6 h
Průměrná rychlost: 13,7 km/h

Pro RK OK1OTM zpracoval dne 30.10.2025
Petr OK1PSM




2025.09.02 iRozhlas.cz: Mezi Loktem a Horním Slavkovem se otevírá stezka pro pěší a cyklisty
2025.09.02 Sokolovský deník: Bývalá železnice z Horního Slavkova do Lokte ode dneška slouží jako cyklotrasa
2025.09.02 iDnes.cz: Bývalá železniční trať mezi Loktem a Horním Slavkovem už patří cyklistům
2025.09.02 Karlovarská drbna: Bývalá železnice z Horního Slavkova do Lokte ode dneška slouží jako cyklotrasa
2025.09.02 Youtube.com: Bývalá železnice z Horního Slavkova do Lokte ode dneška slouží jako cyklotrasa
2025.09.03 Karlovarky.cz: Z kolejí cyklostezka. Horní Slavkov a Loket spojila nová trasa pro cyklisty
2025.05.26 Akademie mobility: Od července cyklostezkou.... Po bývalých kolejích Loket - Horní Slavkov
2025.07.17 Zak.tv: Nová cyklostezka mezi Slavkovem a Loktem ještě není průjezdná. Dokončení prací se čeká na konci července
2025.05.22 Zdopravy.cz: Bez kolejí a pražců, jen se spodkem. První trať prochází proměnou na cyklostezku podle nových pravidel
2025.07.22 Sokolovský deník.cz: Na cyklostezku mezi Horním Slavkovem a Loktem si lidé ještě počkají
2025.09.02 ČT:Cyklotrasa na bývalé železniční trati

K historii tratě:
1870 výstavba Buštěhradské dráhy, úsek KV - Cheb.
1875 vzniká lokální přípojná trať Nové Sedlo u Lokte - Loket, jako odbočka z Buštěhradské dráhy.
1877 (15.10.) trať Nové Sedlo u Lokte - Loket uvedena do provozu. Hornoslavkovští chtějí také vláček.
1884 schválení výstavby Loket - HS - Krásný Jez
1885 zahájení výstavby Loket - HS - Krásný Jez
1899 (12.10.) - 1901 (7.12.) vznik 15 km dlouhého, dnes z velké části zaniklého úseku se 7 zastávkami, 6 mosty, 4 tunely. Výška 394 - 620 - 249 m.n.m. Sklon 32 promile.
1950 rekonstrukce v souvislosti s přepravou uranové rudy
1947-1959 těžba uranové rudy v závodu Ležnice
1997 (31.5.) - přerušen provoz na úseku Loket - Krásný Jez 1997 poslední funkční stav trati
2004.10.23 Archiv OK1OTM: Krásný Jez - Horní Slavkov - Loket - výlet po nepoužívaném úseku železniční trati 144, akce 229: 144 popis
2004.10.23 Archiv OK1OTM: Krásný Jez - Horní Slavkov - Loket - výlet po nepoužívaném úseku železniční trati 144, akce 229: 144 fotogalerie
2005.10.08 Archiv OK1OTM: Tam, kam vedou koleje, ale vlaky nejezdí - pěšky z Doubí kolem Svatošských skal a po trati Loket - Krásný jez
2006 obnoven úsek Loket - Loket předměstí
2007.07.16 Karlovarský kraj: Kraj chce zachovat železniční trať Krásný Jez – Loket
2008 Vlaky.net: Trať z Krásného Jezu do Lokte 11 let bez provozu
2008.09.08 K-report.net: Kudy jezdily Singrovky aneb z Krásného Jezu do Lokte předměstí
2011 ŽelPage: Trať Loket předměstí - Krásný Jez zrušena nebude
2011 ČT, pořad Mizející místa domova: Koleje zapomnění ve Slavkovském lese
2011.04.22 ČRo KV: https://vary.rozhlas.cz/regionalni-trat-krasny-jez-loket-ma-nadeji-na-zachranu-6814736
2011.08.03 iDnes.cz: Na Sokolovsku oživují plán udělat z historické železnice cyklostezku
2011.08.03 ČT24 článek a reportáž: Do Horního Slavkova povede trať už jenom z Varů
2012 iVysílání České televize: pořad Tajemství železnic
2012.02.07 ČRo KV: Záchrana trati Slavkov-Krásný jez opět předmětem diskuse
2012.03.14 Idnes.cz: Prales lemující koleje do Slavkova zmizí, naděje na obnovu trati ožila
2012.04.30 Idnes.cz: Zloději v Česku rozmontovali desetitunový most, všimli si Britové
2012.04.25 ČT24: Lovci kovů ukradli železniční most
2012.05.02 Lidovky.cz: Čeští zloději ukradli desetitunový most a zaujali celý svět
2012.04.26 Idnes.cz: Zloději předstírali opravování trati, přitom kradli desetitunový most
2012.11.16 Lidovky.cz: Ukradl desetitunový most a pobavil svět. Dostal za to podmínku.
2013.02.12 ČRo KV: Trať Krásný Jez - Horní Slavkov by mohla obnovit provoz letos v květnu
2013.05.21 ČT24: Horní Slavkov opět uvidí vlaky, možná i osobní
2013 obnoven provoz v 6km úseku Krásný jez - vlečka areálu Legios + nejbližší zast. Ležnice. Aby to lépe vypadalo, zast. Ležnice přejmenována na HS - Kounice.
2013.07.17 Karlovarský kraj: Na trať Krásný Jez – Loket se vrátily vlaky
2018 ze seriálu Zaniklé tratě: Loketská dráha vozila uran i výletníky
2020.05.09 Sokolovský deník: Zloději neváhali ukrást most i kolejnice
2020.07.09 Sokolovský deník: Touží o obnově Slavkovské dráhy, sepsali memorandum.
2020.07.26 Zdopravy.cz: Obce i kraj volají po obnově Slavkovské dráhy, SŽDC ji nabídne k prodeji
2020.07.26 Deník.cz: Obce i kraj volají po obnově Slavkovské dráhy, SŽDC ji nabídne k prodeji
2020.08.16 Zonerama.com: Fotogalerie trati Loket-Horní Slavkov 2020
2022.08.17 ČRo KV: Vlaky na trati mezi Horním Slavkovem a Krásným Jezem téměř nikoho nevozí
2023.04.29 Jednou stopou Českem: Bývalá železniční trať Loket–Horní Slavkov
2023.07.31 Deník.cz ohlédnutí - Kuriozní zlodějny: Na západě Čech ukradli železniční most, bagr i šrot
2024.04.07 Archiv OK1OTM: Projekt ŽelArch, 1. akce - Po zaniklé trati H.Slavkov - Loket na Svatošské skály akce 1332 - fotogalerie
2025.07.13 Archiv OK1OTM: ObčasnéTuristickéMomenty, 8. akce + výroční miniŽelArch Z Pramenů kolem Dlouhé stoky do Slavkova akce 1508 - fotogalerie

Wikipedie:
strohý článek o trati na Wiki
Hornoslavkovský tunel
Nádraží Horní Slavkov

Mrtvá trať :144* Loket - Krásný Jez
Atlasdrah.net: Krásný Jez - Chodov
Mikroregion Sokolov-východ:podrobná historie trati
Youtube

Mapy.cz a fotogalerie:
Horní Slavkov-Kounice
Železniční přejezd P399 v HS
Železniční viadukt HS
Hornoslavkovský tunel
Železniční viadukt
Horní Slavkov – viadukty na zrušené železniční trati Krásný Jez – Loket
Bývalá nádražní budova Horní Slavkov
Loketský tunel II
Loketský tunel I

Nejbližší schůzky / akce ... podrobnosti
Pá 05. prosince, 17:00
3x 1x
Pravidelná schůzka ...více
ZČU/FEL EK704
Ne 07. prosince, celý den
2x 2x
ŽelArch, 26. akce
Údolím kralovické trati ...více
Strachovice
Ne 14. prosince, celý den
1x
ObčasnéTuristickéMomenty, 17. akce
Z Pramenů do Mariánských Lázní ...více
CHKO SL
Ne 21. prosince, celý den
2x 2x
ObčasnéTuristickéMomenty, 18. akce + PA Pavlova hora 673 m
Zdebořice - Plánice ...více
okr. KT
Út 23. prosince, beze spěchu
ObčasnéTuristickéMomenty, 19. akce
Za chvilkou klidu do přírody ...více
Losiná - Radyně - Plzenec
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu? Zaregistrujte se.