OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod, novinky
Činnost, Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce, schůzky
Plány
Členové
Ohlasy, ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy, Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy, Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky

Uživatel

Heslo


NAŠE AKCE z let 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
nebo všechny textově zdokumentované či s fotodokumentací nebo jen exkurze případně úplně všechny akce
posledních 10 schůzek


DatumNázev akceÚčastDokumentace
13.07.2025ObčasnéTuristickéMomenty, 8. akce + výroční miniŽelArch
Z Pramenů kolem Dlouhé stoky do Slavkova

5x


Akce se uskuteční, před začátkem výletu snad akorát přestane pršet. Bude 21°C, víceméně slunečno a vítr do 40 km/h.
Sraz v 8:52 v dolní hale hl.n. u drezíny.
V 9:03 odjezd Sp 10762 směr ML, přestup na bus 116 směr Prameny, příjezd v 10:55 do zast. Prameny. Trasa 18 nebo 14 km (viz níže).
V rámci výletu navštívíme NPP Upolínová louka a Křížky, rozhlednu a Krásenský vrch, projdeme si většinu trasy technické pamáky Dlouhá stoka a na závěr se svezeme obnoveným úsekem jinak zmrzačené trati v Horním Slavkově. Když zbyde čas, projdeme si i cca 1 km ze zaniklé trati vč. 2 kamenných viaduktů a jednoho tunelu. Pokud budeme na rozhledně do 16h, můžeme se svézt do HS busem z Krásna a ušetřit cca 4 km.
Návrat do Plzně tedy z HS - Kounice do Krásného Jezu zast. a po přestupu busem KV - Plzeň (19:47).

Občerstvení na trase z vlastních zásob, hospody nejsou.



Namluveno hlasem 15 července 25, vyžaduje upravit. Druhá červencová, nejméně atraktivní akce jako minulý týden, započala setkáním ve smluvený čas na hlavním nádraží u drezíny. Stejně jako minulý týden také chyběl Tomáš, ale jelikož tvrdil, že se na akci hrozně těší, tak bylo jen otázkou času než se někde objeví. Dorazil tak alespoň druhý Tomáš a tak jsme vyrazili ve čtyřech ještě OK4PI, přičemž někteří z nás se potkali již dříve v MHD a mohli si tak poslechnout natěšeného Mukiho, jak se těší na zmrzlinku v cíli.

Na cestu jsme vyrazili spěšným nízkopodlažním RegioPanterem a cesta mile ubíhala, i když někteří trávili čas například prací na notebooku. Blížili jsme se pomalu k ML a na nádraží se přesunuli k autobusové zastávce autobusu jedoucím na Prameny. To sice jedou tady skoro všechny, ale my měli na mysli obec. Zrovna jsme se začali říkat, kde potkáme velkého Tomáše a najednou se objevil. Jak se dalo očekávat, vyrazil dřívějším spojem a vydal se prozkoumávat lázeňské město.

Na cyklobusu směr Kladská a Prameny se vůbec nic nezměnilo, autobus bez tu vleku či háku na kola je stále stejný, včetně řidiče. Vystoupali jsme na Kladskou a pokračovali tentokrát až do cílové stanice Prameny. Pavel se zamyslel nad tím, že by mohl pomalu vypsat nějaké podrobnosti k srpnové O.T.M. akci v jeho režii, přičemž jsme mu radili, že by nás nemusel táhnout do kopce z Železné Rudy, ale například od autobusu nedaleko jezera Laka. Jeho argumenty s krásnými výhledy v rámci obhájení nutnosti nastoupání výškových metrů se nesetkali s pochopením do té doby, než vytáhl ten největší kalibr a to velké množství zajímavých kytiček. Tak se necháme překvapit. Mezitím jsme po silnici vyšli z obce Prameny a probírali, jak moc zadlužená nejzadluženější obec v republice stále je. Hned u první křižovatky za obcí jsme obdivovali obří exempláře bolševníku a pokračovali po silnici vlevo až k lesu, kde jsme se zastavili u mostu přes Dlouhou stoku, kolem které jsme měli většinu dne putovat. Někteří účastníci si začali okamžitě stěžovat na neexistující stezku podél vodního díla, ale málo vyšlapaná cestička byla v podstatě luxusní oproti některým dřívějším cesta v mapě černě čárkovaným.

Podél vodního díla jsme došli až na silnici nedaleko NPP Upolínová louka a NPP Tři křížky, ke kterým jsme se vydali podívat. Upolíny byly samozřejmě již dávno pryč, ale návštěva a svačina pod třemi křížky rozhodně stála za to, příjemné počasí a pěkný výhled. Po návštěvě NPP jsme se rozdělili na bojovou a nebojovou frakci. Bojová část se vydala nejkratší cestou k vodnímu kanálu ve snaze jej někde přeskočit, zatímco druhá frakce se vydala zpátky po silnici a napojila se na kanál po mostě. Bojové frakci se však podařilo dojít ke stoce během pěti minut a vzápětí ji překonat, takže jsme na druhou frakci čekali asi 15 minut. Společně jsme pak pokračovali dlouhé a dlouhé kilometry buď přímo podél Dlouhé stoky, nebo po komunikacích v její blízkosti. První kilometry byl poměrně problém, jelikož cesta podél vodního díla byla na loukách velmi špatně průchozí a místo jedné hodně vyšlapané pěšinky zde bylo několik hůře vyšlapaných. Navíc nebylo jisté, které jsou vyšlapány od lidí a které od zvěře. Vše bylo zakončeno tím, že jsme se omylem objevili v areálu nějaké obecní vodárny a nemohli jsme přes plot ven. Naštěstí brána nebyla zamčená.

Dále jsme již většinou pokračovali buď přímo po silnicích, nebo po širokých lesních cestách a nebylo nutné na 100% kopírovat liniovou stavbu. Pár kilometrů před obcí Krásno jsme se opět dostali na cestičku vedoucí přímo po břehu Dlouhé stoky. Jestli se nemýlím, tak jsme celý den šli vždy pouze po pravém břehu. Zhruba v polovině cestičky směrem Krásno a rozhledna nás Pavel zastavil a šli jsme hledat kešku. Její nalezení nebyl problém, jednalo se o hnízdo gumových kachniček a pokud jste donutili mámu kachnu snést vejce, získali jste kešku. Dál jsme již u Dlouhé stoky strávili pouze asi kilometr a půl a brzy jsme odbočovali na kopec k nově opravené a velmi nedávno otevřené rozhledně. Na ni jsme vystoupali všichni včetně jinak zdrženlivé OK4PI. Výhled z rozhledny byl pěkný, nicméně identifikovali jsme pouze Klínovec a vysílač Krašov. Ačkoliv jsme měli před doražením k rozhledně výborný čas, trochu jsme se zdrželi na prostranství pod rozhlednou, kde někteří odpočívali, dodržovali pitný režim, nebo česali třešně. Nestihli jsme díky tomu navštívit hospodu u autobusové zastávky v Krásně, nicméně i po rozdělení na dvě skupiny jsme po dvou různých cestách dorazili do Krásna včas tak, abychom stihli autobus v 16:25 a popovezli si zadky do Horního Slavkova pod viadukt. Trochu nás zmátlo, že audio systém hlásil jiný název zastávky, ale vystoupili jsme správně přímo u železničního viaduktu zaniklé trati HS - Loket v úseku mezi zastávkou Kounice a bývalým hlavním nádražím ve Slavkově.

Vydali jsme se vyšlapanou pěšinou ve snaze dostat se nahoru na viadukt, ale cestu nám zkřížili maliny a bylo nutné se s nimi vypořádat. Okapi jsme pak zanechali nahoře na viaduktu a jelikož jsme měli poměrně dost času, šli jsme se ještě podívat, jak probíhá "konzervace dráhy" v okolí hlavního nádraží ve Slavkově. Bylo vytrháno všechno co ještě vytrhat šlo, těleso bývalé trati bylo doplněno o velké množství závor a cedulek se zákazem vstupu. Prošli jsme si celé bývalé kolejiště před nádražím a trochu nakoukli i na konzervovaný úsek, který vypadá jako budoucí cyklostezka. Nezbývá než zjistit, jestli již byl v rámci výstavby cyklostezky nahrazen ukradený most a upraven most přes silnici Slavkov - Loket, tedy dovybaven nějakými bezpečnostními prvky, či jestli se bude spoléhat na šikovnost cyklistů a jejich schopnosti jízdy po 20 cm širokém profilu tvaru I asi 6 m nad silnicí.

Vydali jsme se zpět, vyzvedli kreslící si členku výpravy na viaduktu a společně pokračovali skrze tunel a po dalším viaduktu směrem k zastávce Kounice. Když jsme dorazili k nedalekému přejezdu, zjistili jsme, že poslední úsek asi 200 m je neprůchozí a museli jsme se napřed nuceně vydat přes vietnamskou večerku po silnici. Někteří členové výpravy si záměrně koupili nanuky rovnou dva, nad čímž ostatní ohrnovali nos a pak litovali. Na zastávku jsme nakonec dorazili asi v 17:30, čímž nám zbývalo více než 20 minut do příjezdu vlaku. Kupodivu jsme nebyli ve snaze cestovat vláčkem sami. Členové výpravy si toto čekání vrátili zkoumáním nesmyslného umístění některých železničních návěstí. Vláčkem přijelo pět lidí včetně jednoho cyklisty (všichni víme, že do těch těch tří velmi těsně narvaných držáků na kola stejně o moc víc kol narvat nejde), dolů nás odjíždělo 7. Jízda 810 byla nakonec patrně největším zážitkem celého výletu, čímž se nakonec z akce stal neočekávaně a dodatečně výroční miniŽelArch.

Vláčku trvalo dojet do další zastávky asi 14 minut během takřka trvalé jízdy z kopce a stálého brždění při klesání 35 promile. Spatřili jsme dnes již opět zarostlou vlečku, kvůli které se úsek původně zaniklý ve stejném roce 97 jako zbytek trati do Lokte, nakonec obnovil v roce 2013, aby dotyčná firma s vlečkou do roka zkrachovala. V Krásném Jezu jsme pak byli svědky navštívení stejné stanice dvakrát za sebou při pojíždění po ručně přestavovaných i samovratných výhybkách. V další zastávce jsme po stisknutí tlačítka Zastávka na znamení vystoupili, abychom, jak bylo nutno asi tři týdny zpět vysvětlit Idosu, po uražení vzdálenosti sotva 200 m úspěšně přestoupili na varský autobus bez nutnosti zajíždění až do Varů. Autobus měl trochu zpoždění a snažili jsme si nepřipouštět variantu, že by nepřijel, protože to by byl docela průser. Až při psaní textu jsem zjistil, že zrušením výluky Planá - ML navazuje i poslední motoráček, takže bychom museli jet v 19:47 do Mariánek a do Plzně bychom přijeli ve 22:00.

Nakonec však busík přijel a i zdejšího řidiče autobusu jsme znali již z jiných výprav, konkrétně z nedávného výletu Údolím Úterského a Dolského potoka. Opět bylo nutné čachrování s jízdenkami a v Toužimi, tedy učinit virtuální přestup a rozdělit jízdenky v rámci jedné cesty na varskou a plzeňskou. Byli jsme ale velmi dobře připraveni včetně již předem zakoupených jízdenek či připravené hotovosti, takže to šlo rychle. U Chotíkova pak přišla řeč na budování nových cyklostezek, chybějící cyklostezku do Plzně a umístění nýtovaného mostu původně z areálu Škodovky přes varskou silnici. Definitivně jsme se rozdělili na Severce, přičemž někteří vyrazili nejkratší cestou domů, jiní měli auto na nádraží a někteří zřejmě neměli dost výletování a vyrazili na zmrzlinku do města. Celá akce byla velmi pozitivně hodnocená, vše vyšlo na výbornou včetně počasí, trasa byla zajímavá. Jediná škoda byla, že jsme nestihli hospodu v Krásně, což jsme ani neměli původně v plánu a že jsme neměli informaci o pěkném ohništi nedaleko rozhledny, ale vystačili jsme si se zásobami z domova. 18.7. úpravy.

Celkový časový rozsah: --
Délka výletu: --
Čas na výlet: -- h
Nachozeno: cca -- kroků

Rozhledna Krásenský vrch je 25metrová kamenná rozhledna s charakteristickým spirálovým pravotočivým schodištěm se 120 schody. Projekt rozhledny vytvořili sochař Willy Russ (1887–1974) a stavební technik Fritz Hoffmann. Rozhledna byla slavnostně otevřena 23. června 1935. Dnes je pokládána za jednu z nejromantičtějších a nejkrásnějších rozhleden v České republice. Skýtá dobrý výhled na Slavkovský les, Tepelskou vrchovinu, Krušné a Doupovské hory. Vrcholový kamenný ochoz je opatřen vyhlídkovými tabulkami. Rozhledna je od roku 1958 na seznamu kulturních památek České republiky.

Umělé zachovalé koryto Dlouhé stoky (Flossgraben) o délce 24 km pochází ze 16. století. V 2. polovině Dlouhá stoka se dále rozrůstala. Nacházelo se na ní 10 báňských rybníků, 52 mlýnů, 35 mostů a 14 stavidel. Kanál sloužil pro plavení dřeva a zásobování cínových dolů vodou.
foto a upravy 17.7.

Naše dřívější akce na trati 144:
23.10.2004 akce OTM, fotogalerie: Krásný Jez - Horní Slavkov - Loket výlet po nepoužívaném úseku železniční trati 144
23.10.2004 akce OTM, zápis: Krásný Jez - Horní Slavkov - Loket výlet po nepoužívaném úseku železniční trati 144
07.04.2024 akce OTM, fotogalerie: Projekt ŽelArch, 1. akce - Po zaniklé trati H.Slavkov - Loket na Svatošské skály
07.04.2024 akce OTM, zápis: Projekt ŽelArch, 1. akce - Po zaniklé trati H.Slavkov - Loket na Svatošské skály

Nejbližší schůzky / akce ... podrobnosti
Pá 05. prosince, 17:00
3x 1x
Pravidelná schůzka ...více
ZČU/FEL EK704
Ne 07. prosince, celý den
2x 2x
ŽelArch, 26. akce
Údolím kralovické trati ...více
Strachovice
Ne 14. prosince, celý den
1x
ObčasnéTuristickéMomenty, 17. akce
Z Pramenů do Mariánských Lázní ...více
CHKO SL
Ne 21. prosince, celý den
2x 2x
ObčasnéTuristickéMomenty, 18. akce + PA Pavlova hora 673 m
Zdebořice - Plánice ...více
okr. KT
Út 23. prosince, beze spěchu
ObčasnéTuristickéMomenty, 19. akce
Za chvilkou klidu do přírody ...více
Losiná - Radyně - Plzenec
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu? Zaregistrujte se.