OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod, novinky
Činnost, Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce, schůzky
Plány
Členové
Ohlasy, ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy, Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy, Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky

Uživatel

Heslo


NAŠE AKCE z let 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
nebo všechny textově zdokumentované či s fotodokumentací nebo jen exkurze případně úplně všechny akce
posledních 10 schůzek


DatumNázev akceÚčastDokumentace
30.03.2025ŽelArch, 18. akce
Od hornictví k letectví aneb ze Zbůchu na Valchu

3x


Původní plán:
Pršet má až k večeru, bude zataženo a cca 11°C.
V 8:20 odjezd směr Zbůch. Trasa 12 - 16 km, dle cíle v N.Vsi, nebo na Valše.
Návrat až se nám bude chtít, patrně MHD č. 26. Pozor na změnu času!
Opékání buřtů na trase.



Výlet na Línské letiště si vymyslel OK1PUK. Přiznám se, že jsem přípravě na tento výlet nepřikládal velkou váhu. Přišlo mi, že pouze vyplňuje prostor mezi daleko zajímavějšími výlety. Přesto se nakonec jednalo a velice zajímavý výlet. Ráno jsme se tedy sešli na nádraží a odjeli vláčkem jedoucím na Domažlice. Netrvalo dlouho a vystupovali jsme na zastávce Zbůch, která má v budoucnu zmizet s přestavbou domažlické trati.

Okamžitě se před námi objevila halda, která byla v minulosti podstatně větší a která je pozůstatkem po těžbě uhlí. V její těsné blízkosti jsme pokračovali až do lokality dnes v mapě označované jako Starý důl. Kromě obrovské haly jsme na místě take objevili spoustu zapomenutých a polorozpadlých budov. Marně jsme již však hledali pozůstatky po kolejové pláni, kterou jsem vídával z vlaku někdy v 98. roce, tehdy používanou pro odstavování nepotřebných osobní vagonů a která zřejmě dříve sloužila pro nakládání uhlí a přepravě dále vlakem. V terénu je však ještě lehce patrný prostor pro dotyčné kolejové rozvětvení, dokonce jsme snad narazili i na jednu rampu.

Když jsme prošli Starý důl, dorazili jsme ke kolejovému rozvětvení trati Plzeň - Domažlice na 3 souběžné koleje s odbočkou na letiště. Dle šířky zářezu je dodnes patrné, že zde v minulosti opravdu byla odbočka k dolu. My si však již prohlíželi výhybky a byli jsme překvapeni, že kromě klasického namazání posunu jazyku byly u některých pražců vyměněné i šrouby. Dále jsme již pokračovali přímo po vlečce.

K prvnímu překvapení došlo hned na přejezdu se silnicí I/26 a definitivně se potvrdilo, že signalizace přejezdu je dlouhodobě nefunkční. Již nějakou dobu chybí celý sloup pravé signalizace ve směru na Domažlice a je nahrazen pouze tyčí s výstražným křížem. Zřejmě následek nějaké dopravní nehody. Hlavně ale chybí veškerá elektroinstalace, tedy jakýkoliv rozvaděč, v kterém by byla zabezpečovací technika. Za přejezdem se trať postupně narovná, často vede i třeba kilometr v kuse pouze rovně, jen občas nepatrně změní směr.

Na dalším přejezdu v lese jsme také zjistili, že údržba vedlejší traťové infrastruktury zřejmě spočívá v používání již použitých dílů, nebo nákupem v Bauhausu. Přímo v lesním přejezdu byly použité plechové úhelníky ještě s čárovým kódem z hobby marketu, veškeré sloupky návěstidel a označníků byly zcela evidentně použité již někde dříve. S číselným označením jednotlivých přejezdů si také nikdo hlavo nelámal a prostě tam nejsou. Asi kilometr před letištěm jsme odbočili z kolejiště a došli na krásné odpočinkové místo u zatopeného lomu, kde jsme poobědvali. Později jsme pokračovali dál a došli až na konec vlečky, kde jsme nalezli několik vagonů a vedle nich obrovské hromady železného šrotu. Vlečka je již dnes ukončená ještě před palivovými zásobníky. Ty jsou pravděpodobně dávno nefunkční. Jak je v terénu ještě trochu patrné, vlečka zřejmě dříve pokračovala ještě dál.

V Nové Vsi jsme si nechali ujet autobus na Bory, zašli si do místního občerstvení a pak jsme pokračovali směrem k záložní dráze. Most přes dálnici D5 dimenzovaný na přesun stíhaček je úchvatný ještě dnes. Stejně tak všechny ty prázdné úly a dráha, dnes již využívána pouze z části pro motokáry. Během našeho putování po záložní dráze jsme začali uvažovat o tom, jestli nestihneme autobus asi za 20 minut z Valchy. Michal přišel s nápadem, že to vezmeme zkratkou přes pole a nastoupíme někde mezi Valchou a Lhotou. Poměrně pozdě vyšla najevo skutečnost, že MHD nestaví na zastávce v lese mezi obcemi, ale že musíme na zastávku do Lhoty. Nakonec jsme však autobus stihli.

Celkový časový rozsah: 7 h
Délka výletu: 14,4 km
Čas na výlet: 6:15 h
Nachozeno: cca 24.000 kroků

Pro RK OK1OTM zpracoval dne 18.5.2025
Petr OK1PSM


Nejbližší schůzky / akce ... podrobnosti
Pá 05. prosince, 17:00
3x 1x
Pravidelná schůzka ...více
ZČU/FEL EK704
Ne 07. prosince, celý den
2x 2x
ŽelArch, 26. akce
Údolím kralovické trati ...více
Strachovice
Ne 14. prosince, celý den
1x
ObčasnéTuristickéMomenty, 17. akce
Z Pramenů do Mariánských Lázní ...více
CHKO SL
Ne 21. prosince, celý den
2x 2x
ObčasnéTuristickéMomenty, 18. akce + PA Pavlova hora 673 m
Zdebořice - Plánice ...více
okr. KT
Út 23. prosince, beze spěchu
ObčasnéTuristickéMomenty, 19. akce
Za chvilkou klidu do přírody ...více
Losiná - Radyně - Plzenec
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu? Zaregistrujte se.