OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod
,
novinky
Činnost
,
Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce
,
schůzky
Plány
Členové
Ohlasy
,
ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy
,
Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy
,
Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky
Uživatel
Heslo
NAŠE AKCE
z let
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
nebo
všechny textově zdokumentované
či
s fotodokumentací
nebo
jen exkurze
případně
úplně všechny akce
posledních 10 schůzek
Datum
Název akce
Účast
Dokumentace
13.04.2025
ŽelArch
, 19. akce
po zaniklé trati, vlečkách a dolech v okolí Jáchymova
3x
Původní plán:
Bude 19°C, oblačno. Po 15h může lehce pršet.
V 8:22 odjezd busem 323 směr KV, přestup na bus 309.
Trasa 17 km
Návrat až se nám bude chtít, z Ostrova. Příjezd do Plzně v 18h, nebo v 19:47.
Opékání buřtů nahrazeno restaurací na trase.
Video a článek aneb co nás +/- čeká:
ZANIKLÉ TRATĚ:
Lázeňskou lokálku do Jáchymova zničil uran pro Sovětský svaz
Stala se věc vskutku nevídaná, poprvé se podobné akce neúčastnil OK1PUL. Takhle, zúčastnit se chtěl, ale nakonec nemohl. Co mě však na podobných akcích baví je, že kromě tvrdého jádra se neustále mění jednotliví účastníci. Takže OK1PUL zastoupil OK1PUK a jako bonus se přidal i Libor OK1CHP se synem. Ráno jsme tedy vyrazili autobusem do KV. Respektive, jelikož strojky v autobusech stále neumí rozlišovat Plzeňský a Karlovarský kraj, tak v Toužimi jsme si přikupovali jízdenky dále do KV. Tam jsme měli na přestup pouze pár minut, nejen kvůli tomu, že na objízdné trase frajer před námi najednou zastavil a začal se vykecávat se známým u krajnice. Přestup jsme stihli, řidič z PM do KV se s rychlostí moc nepáral a autobus do Jáchymova odjížděl hned z vedlejšího nástupiště. Tento byl již v podstatě skoro prázdný, ale určitě nejel zbytečně, protože jsme s ním jeli až na konečnou.
Michal byl trochu zklamán, protože předpokládal, že celý den půjdeme pouze z kopce a první hodinu jsme chodili do kopce, abychom si prošli veškeré pamětihodnosti Jáchymova. Prošli jsme tak snad kolem všech uranových dolů, historických a technických zajímavostí a vlastně poměrně trvalo, než jsme se dostali k samotné trati. Napřed jsme si prohlédli i navazující vlečku z koncové stanice Jáchymov do blízké továrny na doutníky. Je to divné ale byla tu, teda ta fabrika.
Ze samotné koncové stanice nezbylo vůbec nic kromě kolejové pláně, tedy bez těch kolejí a to ještě mluvíme pouze o části pláně, protože možná polovinu plácku sebralo budování silniční přeložky, dnešní hlavní silnice od Ostrova. V tělese bývalé tratě dnes vede cyklostezka, takže se nám pochodovalo poměrně dobře. Vlastně prý máme poměrně štěstí, protože před stavbou samotné cyklostezky bylo původní těleso již velmi špatně patrné a hlavně v podstatě neprůchozí. Objevili jsme i jediný tunel na trati, tzv. Jáchymovský.
Nová cyklostezka končila u Horního Žďáru, kde navazovala na další úsek cyklostezky ve stopě bývalé tratě, tam již její stopa nebyla úplně striktně dodržována. Je zde však dodnes patrná budova bývalé stanice Horní Žďár. Naopak stanici Dolní Žďár jsme vůbec nenašli, patrné již nejsou ani odbočné vlečky do závodu Škoda Ostrov a k Rudé věži smrti. Tyto dva komplexy jsme naopak našli poměrně snadno, stejně jako věznici Ostrov hned vedle sousedící. Doufám aspoň, že Rudá věž je velmi dobře viditelná z většiny vězeňských ubikací a každý den místním rekreantům připomíná, že mohlo být podstatně hůř.
Do Ostrova už to nebylo daleko a my jsme začali přemýšlet, kde se najíme a čím se dostaneme domů. Již ráno jsem viděl návrat vlakem jako poměrně nereálný, jelikož cesta by byla podstatně delší a navíc z Chebu bychom stejně jeli NAD. Poměrně zajímavě zněla možnost okružní jízdy kolem Doupovských hor, ale tento spoj jsme časově nestíhali a časová náročnost přes 4 hodiny s hodinovým čekáním v Podbořanech, i když je tam hospoda, no není to úplně ideální. Na výběr jsme tak měli v 16:34 opět autobusem do KV a dále do Plzně za jízdní dobu něco přes dvě hodiny, nebo o 10 minut později vlakem s přestupem v Chomutově v jízdní době asi tři hodiny a 9min.
Nakonec zvítězila rychlost a lenost, protože autobus do Varů jel už od zámku a my nemuseli až na nádraží a navíc byl v Plzni o hodinu a čtvrt dříve. Takže jsme přímo vedle tělesa bývalé tratě objevili pizzerii, dali si zde pozdní oběd, navštívili zámecké zahrady a nakonec výlet zakončili už u zámku.
Celkový časový rozsah: 10h
Délka výletu: 15.5 km
Čas na výlet: 5:40 h
Nachozeno: cca 24.000 kroků
Pro RK OK1OTM zpracoval dne 15. a 18.5.2025
Petr OK1PSM
Vlaky.net:
Železniční trať Ostrov – Jáchymov aneb Dříve vlakem, dnes na kole
CZ Wiki:
Železniční trať Ostrov nad Ohří – Jáchymov
DE Wiki:
Bahnstrecke Ostrov nad Ohří–Jáchymov
Zaniklé obce:
St. Joachimsthal - Bahnhof (Jáchymov - nádraží)
Nejbližší schůzky / akce
... podrobnosti
Ne 14. prosince, celý den
3x
ObčasnéTuristickéMomenty
, 17. akce
Z Pramenů do Mariánských Lázní
...více
CHKO SL
AKCE SE USKUTEČNÍ
Ne 21. prosince, celý den
1x
ObčasnéTuristickéMomenty
, 18. akce + PA Vlčtejn 522 m aneb
přes Španělsko do Blovic
...více
Vlčtejn - Španělsko - Rohatá skála - Blovice
Út 23. prosince, beze spěchu
ObčasnéTuristickéMomenty
, 19. akce
Za chvilkou klidu do přírody
...více
Losiná - Radyně - Plzenec
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu?
Zaregistrujte se
.