OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod
,
novinky
Činnost
,
Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce
,
schůzky
Plány
Členové
Ohlasy
,
ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy
,
Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy
,
Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky
Uživatel
Heslo
NAŠE AKCE
z let
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
nebo
všechny textově zdokumentované
či
s fotodokumentací
nebo
jen exkurze
případně
úplně všechny akce
posledních 10 schůzek
Datum
Název akce
Účast
Dokumentace
29.09.2024
Projekt ŽelArch, 7. akce - Po zaniklé Strosbergově železnici
5x
Plán:
Projdeme si nikdy nedostavenou žel. trať, jejíž některé části byly dokonce chvíli provozovány a z níž se nejvíce dochoval most z 18.stol. překonávající trať na Prahu, který vlastně nikomu nepatří. Občerstvení v Olešné či ve Strašicích a ve hře jsou i Těně a Zaječov.
Odjezd R757 v 7.21 směr Kařez, přestup na bus 241. Návrat ze Strašic až se nám bude chtít. Délka
trasy až 22 km
. Možnost přerušení trasy dříve.
Už ráno jsme se na nádraží sešli v nepatrně vyšším počtu, než obvykle a to o Tomáše Pecha. Vlak od Klattau měl standardně zpoždění, takže jsme se stihli ještě občerstvit a doufali, že přestup v Kařezu vyjde, resp. že autobus do Zbiroha vyčká zpožděného rychlíku. Ve vlaku účastníci dostali tentokrát i prospekty a musel jsem je vyhánět, protože oproti předchozím podobným akcím si snad zvykli na 3h přesuny. Autobus nakonec počkal, možná i kvůli tomu, že v něm již čekal další účastník výletu, Ruda OK1AVK. Jízdenky jsme měli již z Plzně, takže finančně si autobusák nepolepšil a i když byl v pohodě, bylo nám trapně, že vystupujeme hned první zastávku na trase, ačkoliv na nás 15 minut čekal. Vydali jsme se po mně již známém vysokém náspu kolem Rudovo chaty, který je dnes lesní cestou a trať na něm nikdy nebyla dokončena. Přišli jsme až k trati na Prahu, přes kterou se klenul kamenný most cca z roku 1870, největší pozůstatek Strosbergovo železnice. Pokud je mi známo, nikomu nepatří a všichni dělají, že zde není. Zároveň slouží jako dopravní obslužnost pro obydlený vechtr na druhé straně tratě.
Vrátili jsme se zpět k silnici, přešli jsme jí a pokračovali dále lesem. Lesní cesta vedla jiným směrem než původní trať, ale po trati stejně nebylo ani památky. To se však změnilo hlouběji v lese, když jsme po odbočení na vedlejší lesní cestu najednou křižovali násep. Násep byl zachovalý a objevili jsme i propustek. Na okraji lesa jsme pak museli pokračovat po asfaltce kolem PP Kařezské rybníky, jelikož na x krát zoraném poli nebylo po trati ani stopy. U dalšího lesa jsme se vrátili opět na lesní cesty a dokonce se nám chvíli dařilo jít přímo v původním tělese dráhy. Objevili jsme i rozdvojení trati kvůli napojení na dráhu Plzeň - Praha v Kařízku, ale my pokračovali dále směr Olešná a Strašice. Brzy jsme však museli ze zářezu trati vystoupit a hledat alternativní cestu, jelikož trať byla přesně do určitého místa v klidu průchozí a dále byla najednou plná neprostupných náletů. Výsledek byl takový, že jsme šli lesem po levé straně těsně nad zářezem a chvíli se zúčastnili i houbařské sezóny. Rozhodně jsme nebyli jediní!
Na konci lesa jsme definitivně opustili těleso trati a vydali se polní cestě a následně po asfaltce do Olešné. Ta nás zaujala svou vesnickou památkovou zónou, tedy souborem lidové architektury s roubenými stavbami. Hospoda i konzum zavřené, takže nezbývalo než si odpočinout napřed u býv. moštárny, případně vyzkoušet místní lanovku u dětského hřiště a posléze pokračovat na konec obce, kde čekalo na účastníky překvapení v podobě památníku na železnici i s vagónkem a informativními tabulemi. Kolem moc pěkného rybníčku Pod Milinou jsme museli následně stoupat ke kopci Hromovka, jelikož původní trať tento kopec obcházela po směru hodinových ručiček, ale na loukách po ní již nebylo památky a my si vlastně cestu podstatně zkracovali.
I v dalším lese byl velmi patrný násep trati, po kterém jsme po zhoršení stavu lesní cesty i pokračovali dále směr Těně. Těsně před koncem lesa jsme se ale museli kvůli hustě rostoucím smrkům v traťovém tělese z něj vychýlit, nicméně nakonec jsme pokračovali stejně přes louku, jelikož ta během dne již stihla uschnout. Čekala nás cesta asi kilometr a půl po asfaltu. Ačkoliv jsem účastníky lákal na otevřenou hospodu v Těních, napřed jsme si museli odpočinout u Peškovo dubu.
V Těních jsme byli velmi překvapení množstvím nabízeného sortimentu v hospodě a to i poté, co zde do tří ráno slavili sv. Václava. Někdo si dal kachničku, někdo třeba guláš s bramboráčky a když měl štěstí, tak i s cibulí. Točili dokonce Plzeň, Kofolu a Malinovku. Tomáš nás během oběda opustil a šel hledat vzácné kameny na louku, připojil se k nám na konci obce, kde jsem právě zvažoval pokračovat místo po cestě přímo po louce podél Tisého potoka snad v tělese původní trati, což se po množství úprav na loukách místy blbě odhadovalo. U Tisého rybníka již nebylo pochyb, že se opět nacházíme v tělese trati. Od strašického Muzea dopravy, kde měli dnes dokonce i otevřeno a obci jezdili hist. linky, zde byl totiž v minulosti nainstalován výstražník přejezdu jako připomínka této zaniklé trati. S blížícími Strašicemi nebyla skupina k zastavení. Pokračovali jsme na náměstí na zmrzlinu, dále jsme hledali ještě drobné pozůstatky na trať přímo v obci a nakonec po odlovení kešky nedaleko zastávky Strašice, Huť jsme z této v 16:55 následně odjeli směr Rokycany na vlak. Celkově po předchozích akcích příjemná změna vracet se na šestou :)
Celkový časový rozsah: --
Délka výletu: --
Čas na výlet: -- h
Nachozeno: cca -- kroků
Dne 1.10.2024 sepsal pro OK1OTM
Petr OK1PSM
Drobné info:
Tram-bus.cz:
Strousbergova železnice
Brdy.info:
Pozůstatky Strousbergovy železnice
Mapy.cz:
vyznačení dráhy v mapě
Rokycanský deník:
Strousbergova železnice zůstala snem majitele panství Zbiroh
Nejbližší schůzky / akce
... podrobnosti
Ne 24. listopadu, celý den
2x
3x
1x
Projekt ŽelArch, 10. akce
...více
Letiště Ruzyně
Ne 08. prosince
Projekt ŽelArch, 10. akce - možný náhradní termín
...více
někde
Ne 15. prosince
PA
...více
někde
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu?
Zaregistrujte se
.