OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod, novinky
Činnost, Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce, schůzky
Plány
Členové
Ohlasy, ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy, Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy, Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky

Uživatel

Heslo


NAŠE AKCE z let 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
nebo všechny textově zdokumentované či s fotodokumentací nebo jen exkurze případně úplně všechny akce
posledních 10 schůzek


DatumNázev akceÚčastDokumentace
29.09.2024Projekt ŽelArch, 7. akce - Po zaniklé Strosbergově železnici
5x


Plán:
Projdeme si nikdy nedostavenou žel. trať, jejíž některé části byly dokonce chvíli provozovány a z níž se nejvíce dochoval most z 18.stol. překonávající trať na Prahu, který vlastně nikomu nepatří. Občerstvení v Olešné či ve Strašicích a ve hře jsou i Těně a Zaječov.

Odjezd R757 v 7.21 směr Kařez, přestup na bus 241. Návrat ze Strašic až se nám bude chtít. Délka trasy až 22 km. Možnost přerušení trasy dříve.



Už ráno jsme se na nádraží sešli v nepatrně vyšším počtu, než obvykle a to o Tomáše Pecha. Vlak od Klattau měl standardně zpoždění, takže jsme se stihli ještě občerstvit a doufali, že přestup v Kařezu vyjde, resp. že autobus do Zbiroha vyčká zpožděného rychlíku. Ve vlaku účastníci dostali tentokrát i prospekty a musel jsem je vyhánět, protože oproti předchozím podobným akcím si snad zvykli na 3h přesuny. Autobus nakonec počkal, možná i kvůli tomu, že v něm již čekal další účastník výletu, Ruda OK1AVK. Jízdenky jsme měli již z Plzně, takže finančně si autobusák nepolepšil a i když byl v pohodě, bylo nám trapně, že vystupujeme hned první zastávku na trase, ačkoliv na nás 15 minut čekal. Vydali jsme se po mně již známém vysokém náspu kolem Rudovo chaty, který je dnes lesní cestou a trať na něm nikdy nebyla dokončena. Přišli jsme až k trati na Prahu, přes kterou se klenul kamenný most cca z roku 1870, největší pozůstatek Strosbergovo železnice. Pokud je mi známo, nikomu nepatří a všichni dělají, že zde není. Zároveň slouží jako dopravní obslužnost pro obydlený vechtr na druhé straně tratě.

Vrátili jsme se zpět k silnici, přešli jsme jí a pokračovali dále lesem. Lesní cesta vedla jiným směrem než původní trať, ale po trati stejně nebylo ani památky. To se však změnilo hlouběji v lese, když jsme po odbočení na vedlejší lesní cestu najednou křižovali násep. Násep byl zachovalý a objevili jsme i propustek. Na okraji lesa jsme pak museli pokračovat po asfaltce kolem PP Kařezské rybníky, jelikož na x krát zoraném poli nebylo po trati ani stopy. U dalšího lesa jsme se vrátili opět na lesní cesty a dokonce se nám chvíli dařilo jít přímo v původním tělese dráhy. Objevili jsme i rozdvojení trati kvůli napojení na dráhu Plzeň - Praha v Kařízku, ale my pokračovali dále směr Olešná a Strašice. Brzy jsme však museli ze zářezu trati vystoupit a hledat alternativní cestu, jelikož trať byla přesně do určitého místa v klidu průchozí a dále byla najednou plná neprostupných náletů. Výsledek byl takový, že jsme šli lesem po levé straně těsně nad zářezem a chvíli se zúčastnili i houbařské sezóny. Rozhodně jsme nebyli jediní!

Na konci lesa jsme definitivně opustili těleso trati a vydali se polní cestě a následně po asfaltce do Olešné. Ta nás zaujala svou vesnickou památkovou zónou, tedy souborem lidové architektury s roubenými stavbami. Hospoda i konzum zavřené, takže nezbývalo než si odpočinout napřed u býv. moštárny, případně vyzkoušet místní lanovku u dětského hřiště a posléze pokračovat na konec obce, kde čekalo na účastníky překvapení v podobě památníku na železnici i s vagónkem a informativními tabulemi. Kolem moc pěkného rybníčku Pod Milinou jsme museli následně stoupat ke kopci Hromovka, jelikož původní trať tento kopec obcházela po směru hodinových ručiček, ale na loukách po ní již nebylo památky a my si vlastně cestu podstatně zkracovali.

I v dalším lese byl velmi patrný násep trati, po kterém jsme po zhoršení stavu lesní cesty i pokračovali dále směr Těně. Těsně před koncem lesa jsme se ale museli kvůli hustě rostoucím smrkům v traťovém tělese z něj vychýlit, nicméně nakonec jsme pokračovali stejně přes louku, jelikož ta během dne již stihla uschnout. Čekala nás cesta asi kilometr a půl po asfaltu. Ačkoliv jsem účastníky lákal na otevřenou hospodu v Těních, napřed jsme si museli odpočinout u Peškovo dubu.

V Těních jsme byli velmi překvapení množstvím nabízeného sortimentu v hospodě a to i poté, co zde do tří ráno slavili sv. Václava. Někdo si dal kachničku, někdo třeba guláš s bramboráčky a když měl štěstí, tak i s cibulí. Točili dokonce Plzeň, Kofolu a Malinovku. Tomáš nás během oběda opustil a šel hledat vzácné kameny na louku, připojil se k nám na konci obce, kde jsem právě zvažoval pokračovat místo po cestě přímo po louce podél Tisého potoka snad v tělese původní trati, což se po množství úprav na loukách místy blbě odhadovalo. U Tisého rybníka již nebylo pochyb, že se opět nacházíme v tělese trati. Od strašického Muzea dopravy, kde měli dnes dokonce i otevřeno a obci jezdili hist. linky, zde byl totiž v minulosti nainstalován výstražník přejezdu jako připomínka této zaniklé trati. S blížícími Strašicemi nebyla skupina k zastavení. Pokračovali jsme na náměstí na zmrzlinu, dále jsme hledali ještě drobné pozůstatky na trať přímo v obci a nakonec po odlovení kešky nedaleko zastávky Strašice, Huť jsme z této v 16:55 následně odjeli směr Rokycany na vlak. Celkově po předchozích akcích příjemná změna vracet se na šestou :)

Celkový časový rozsah: 07 - 17.45
Délka výletu: 21km
Čas na výlet: 8 - 16.55 h
Nachozeno: cca 31.000 kroků

Dne 1.10.2024 sepsal pro OK1OTM
Petr OK1PSM


Drobné info:
Tram-bus.cz: Strousbergova železnice
Brdy.info: Pozůstatky Strousbergovy železnice
Mapy.cz: vyznačení dráhy v mapě
Rokycanský deník: Strousbergova železnice zůstala snem majitele panství Zbiroh

Nejbližší schůzky / akce ... podrobnosti
St 12. února
1x 1x
FT8 aktivita 432 MHz ...více
Čt 13. února, 17:00
2x
Pravidelná schůzka ...více
ZČU/FEL EK704
Ne 02. března, celý den
ŽelArch, 14. akce
Od hornictví k letectví aneb že Zbůchu na Valchu ...více
Zbůch - letiště Líně - záložní dráha - Valcha nebo N.Ves
So 15. března, celý den
ŽelArch, 15. akce
Po funčních i zaniklých vlečkách kolem Koněprus ...více
Koněprusy
St 30. dubna
Pohotovostní závod pálení čarodějnic ...více
Ne 03. srpna
ObčasnéTuristickéMomenty
Letní speciál aneb do hospody s umytýma nohama - 25. ročník ...více
Rabštejn n. Střelou - ZTZ - Kozičkův mlýn - brody - Čoubův mlýn - brody - Mladotice zast.
AKCE SE USKUTEČNÍ
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
CykloŽelArch ...více
Chodová Planá - Teplá - Břetislav
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
CykloŽelArch ...více
Waldkirchen - Neurechenau - Haidmühle - Nové Údolí
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
Po trati, která prohrála boj s žíznivou Prahou ...více
Trhový Štěpánov - Sedlice - Bernartice - Dolní Kralovice
připravujeme
1x
ŽelArch, 0. akce
Podél Kaznějovského potoka ke kaolinovým vlečkám ...více
Plasy - Kaznějov
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
Bývalá železniční vlečka Stod odbočka – Metálka důl – Bayer důl ...více
Stod - Mantov - Křížový vrch
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
Organizovaně po vlečce na Orlík ...více
Tochovice - Orlík
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
Kozí dráha potřetí aneb po okolních vlečkách v okolí Lesní brány ...více
Oldřichov - Teplice Lesní brána - Bystřice
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
Bývalá lesní železnice Kolvínka ...více
Mirošov
připravujeme
1x
ŽelArch, 0. akce
Bývalá železniční trať Žabokliky – Březno u Chomutova ...více
Žatecko
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
po zaniklé trati a vlečkách v okolí Jáchymova ...více
Ostrov - Jáchymov
připravujeme
Projekt ŽelArch, 0. akce
Po stopách koněspřežky Budějice - Linec ...více
Rybník (obec)
připravujeme
OTMko na cestách
Malý Berlín, 2x trojmezí a Nejzápadnější bod ČR ...více
Bavorsko, Ašsko

ŽelArch, 0. akce - lesní úzkokolejka pod Lopatou ...více
Kornatice, okr. PJ
připravujeme
ŽelArch, 0. akce
Opět po stopách zaniklé trati ,,Mockelbahn" Adorf - Hranice v Čechách ...více
Hranice v Čechách - Adorf
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu? Zaregistrujte se.