OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod, novinky
Činnost, Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce, schůzky
Plány
Členové
Ohlasy, ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy, Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy, Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky

Uživatel

Heslo


NAŠE AKCE z let 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
nebo všechny textově zdokumentované či s fotodokumentací nebo jen exkurze případně úplně všechny akce
posledních 10 schůzek


DatumNázev akceÚčastDokumentace
28.07.2024Projekt ŽelArch, 5. akce - Kozí dráha a vlečka Tlakové plynárny Užín
3x


Plán:
V rámci již pátého podobně orientovaného výletu si projdeme zatím stále nesjízdný úsek Unčín - Telnice postupně obnovované tratě č. 132 Děčín – Oldřichov u Duchcova a vydáme se také po stopách jedné zaniklé vlečky, celkem 15 km. Má být skoro jasno a teplota kolem 22°C.

Sraz, odjezd a návrat jako posledně, tedy v 5:50 v dolní hale hl.n., odjezd v 6:07 směr Most a návrat ve 21:52.

Jízdné v Pl.kraji (IDPK))
Turistické celodenní jízdné:
- bez MHD 140 Kč/os, 260 Kč skupina 2 dospělí + 3 děti
- včetně MHD 190 Kč/os, 360 Kč skupina 2 dospělí + 3 děti

Jízdné v Ústeckém kraji (DÚK)), lze koupit až ve vlaku:
Základní celodenní jízdenka - 170 Kč
Zlevněná celodenní jízdenka - 85 Kč
1+2 (pro 1 osobu bez omezení věku a max. dvě děti od 6 do dovršení 15 let) za 210 Kč
2+4 (pro 2 osoby bez omezení věku a maximálně 4 děti od 6 do dovršení 15 let) za 290 Kč
5 (pro max. 5 osob bez určení věku) za 430 Kč

Celodenní jízdné pro 1 dospělou osobu, pokud nevytvoříme různé jízdenkové skupiny, je cca 350 Kč.
Předchozí výlety po zaniklých tratích si můžete prohlédnout zde, ať víte, do čeho se ženete.



Zápis:
Další výlet železničních archeologů po trati v různém stádiu rozkladu proběhl tentokrát v polovině letních prázdnin. I tak se nám podařilo sejít se ve standardním počtu + vyrazit i vrátit se stejným vlakem jako při předchozí akci. Vzhledem ke značné vzdálenosti od Plzně jsme museli opět vyrazit prvním rychlíkem, takže v 6 ráno jsme už seděli v rychlíku na Most. Jistou kompenzací mohla být naprosto směšná cena za jízdné, jelikož Ústecký kraj nabízí za 430 kč celodenní jízdenku pro 5 osob.

V Mostě jsme přestupovali na vlak do Ústí, kde jsme měli sice jen pár minut na přestup na bus, ale v pohodě jsme jej stihli. Vystoupili jsme přímo u areálu, do kterého dříve vedla vlečka. Trvalo mi docela dlouho zjistit, co byl areál vlastně zač. Dovolím si tedy malou odbočku do historie.

V mapě je vlečka uváděna jako vlečka Palivového kombinátu Užín. To je a zároveň není tak úplně pravda. Ona totiž na místě bývala tlaková plynána na svítiplyn, nejstarší svého druhu v republice. Ta byla pojmenována po nedaleké zaniklé obci a byla pouze jeden z mnoha areálů v okolí, který patřil pod kombinát. ,,Obec zanikla v roce 1965 v důsledku důlní činnosti (důl Pankrác a velkodůl Antonín Zápotocký) a pozdější výstavby tlakové plynárny, která převzala jméno Úžína. V roce 1968 byla Tlaková plynárna Užín sloučena s Dolem Antonína Zápotockého do jednoho podniku, Palivového kombinátu Antonína Zápotockého. Od roku 1992 do současnosti probíhá likvidace tlakové plynárny. Na území Úžína a Roudného je skládka toxického odpadu a v těsném sousedství leží malé letiště."

A jak je to s tím palivovým kombinátem? Ten se jakožto s.p. od revoluce jmenuje nikoliv po Tondovi, ale po nedalekém Ústí. Po obci Užín se patrně jmenovala vždycky jen plynárna. Zatímco původně bylo v plánu kombinátu dále těžit uhlí, již v r. 91 bylo jasné, že bude naopak následovat útlum. Od roku 2004 byly pod kombinát převáděny doly s ukončenou těžbou a od roku 2022 vše spadá pod DIAMO. Slučováním podniků a jejich přejmenováváním si patrně přehazují rekultivaci jak horký brambor, ale ve skutečnosti zřejmě nikdo neví, co s tím. Jak probíhá likvidace dokazují nejen fotografie z naší výpravy, ale i články na internetu o různých únicích toxických látek a to i během posledních 20 let.

A teď zpátky k vyprávění z výletu:
Jako první bylo nutné přelézt menší skládku, abychom se dostali do areálu. Jak se ukázalo, z vlečky již mnoho nezbylo, v areálu po ní není prakticky ani památky (stejně jako po areálu samotném). Pouze jsme objevili zbytky přejezdu přímo v areálu a pravděpodobnou trasu vlečky kolem továrního komínu. Za areálem jsme celkem omylem skončili na lesní cestě, která jak se ukázalo, byla právě dříve tělesem oné vlečky. Došli jsme po ní až k rušné silnici, kde najednou cesta skončila a za silnicí již nepokračovala. Vydali jsme se tady první odbočkou z hlavní silnice na směru, kam by vlečka měla pokračovat.

U bývalého železničního přejezdu jsme se rozhodovali, kam dál. Následovala nejnapínavější část výletu, jelikož když jsme podél zarostlého tělesa trati došli po posekané louce k prvnímu plotu, zjistili jsme, že tam je i potok a že se přes něj nedostaneme a že tudíž musíme po tělese trati, jelikož to obsahuje i požadovaný most přes potok. Kromě mostu těleso také brzy obsahovalo až 1,5m vysoké kopřivy, kterými jsme se prodírali, jelikož přes okolní oplocené pozemky se nedalo projít a po hlavní silnici bychom museli obcházet poměrně velký úsek. Kupodivu kopřivy ani moc nepálily, což jsme porovnali o několik hodin později s jinými, kterých bylo málo, za to však byly značně agresivní. Prodrali jsme se až na posekanou louku, kde se nám již šlo velmi dobře a nejkratší cestou jsme pokračovali směrem na Stradovský mokřad. Ten jsme však pouze obešli po silnici, nebylo se k němu jak dostat.

V obci Stradov jsme zkoušeli štěstí, zda mají otevřeno v místní hospodě. Ačkoliv se uvnitř svítilo, dveře byly zamčené a otevírací doba nebyla uvedena vůbec. Nicméně když jsme obsadili venkovní posezení hospody, brzy vyšel majitel, jestli si nedáme alespoň třeba pivko. Když jsme se řádně občerstvili, vydali jsme se nejbližší lesní cestou k trati, kde se již dalo očekávat, že bude podstatně lépe průchozí, než dosud absolvovaná vlečka.

Brzy jsme stáli na železničním přejezdu a vydali se východním směrem. Trať se zdála být až v překvapivě dobrém stavu. Brzy jsme však přišli na to, že je to patrně pouze tím, že se jedná již o úsek z betonovými pražci. Sotva jsme přešli na úsek s pražci dřevěnými, stav tratě se podstatně zhoršil a pokud jsme přišli někam, kde bylo více kolejí, zpravidla byla udržovaná pouze jedna. Nicméně ani ta vzhledem ke stavu pražců nebyla průjezdná. Došli jsme až do Telnice, kde nás za zarážedlem vítal turistický motoráček a již po cestě si usmysleli, že místo autobusem z Telnice pojedeme asi o 20 minut právě tímto vláčkem, který jezdí po již znovu obnoveném zbytku trati. Že sice dorazíme do Plzně o dvě hodiny později, ale alespoň si prohlédneme, jak důkladně byl úsek opraven a dáme si něco v Děčíně v hospodě.

Jak jsme zjistili, znovu obnovený úsek sice opravený je, ale víceméně pouze v nejnutnějším rozsahu, odbočné koleje v dopravnách nejsou třeba ani vysekány a po trati se jezdí poměrně pomalu. V Děčíně jsme navštívili nádražní putyku, kde jsme si dali každý něco k večeři a po hodině se vydali směrem na Most, abychom stihli nádražní cukrárnu a poslední rychlík do Plzně.

Celkový časový rozsah: 6:07 - 21:52
Délka výletu: 12 km
Čas na výlet: 5.5h
Nachozeno: cca 23.500 kroků

Pro OK1OTM sepsal během srpna 2024 a finální úpravy vč. vložení fotografií provedl 1.-2.9.2024 Petr OK1PSM.

Informace k trati samotné:
2005 a později:
Údržba trati je dlouhodobě podinvestovaná, stav se zhoršuje, rychlost se zpomaluje. Kraji bylo doporučeno objednat autobusy. Kraj tedy objednal autobusy. Po drobném sesuvu na trati byl na ní nakonec zastaven provoz úplně, jelikož prý byla málo využívaná (protože bylo doporučeno kraji objednat autobusy) a přece se nevyplatí do ní investovat, tudíž oprava ani nezačala.

2008.08.31 ČT24: Kozí dráha nemá stále vyhráno
2011.12.30 ČT24: Kozí dráha možná zanikne úplně, na údržbu nejsou peníze
2013.12.10 ČT24: Ožijí Kozí či Švestková dráha? Kraj o tom přemýšlí, zlevní-li autobusy
2017.03.25 Děčínský deník.cz: Kozí dráha letos nevyjede. Problémy má i trať na Moldavu
2017.12.12 Ústecký deník.cz: Kozí dráha zarůstá. Pravidelné vlaky na ní nejezdí už deset let
2019.09.08 Zdopravy.cz: Telnice testuje Kozí dráhu: Na duben si objednala vlaky u KŽC Doprava
2019.12.10 Zdopravy.cz: Dopravce chce vrátit vlaky na Kozí dráhu, správce trati se tomu brání
2020.01.30 Zdopravy.cz: Kozí dráha: Drážní úřad nepřímo kárá SŽ, ta zpracuje záměr projektu
2020.02.27 Děčínský deník: Spr.žel. se vrhla na Kozí dráhu. Kácí nálety v úseku Telnice – Oldřichov
2021.03.25 Děčínský deník.cz: Ožije! Na Kozí dráhu mezi Děčínem a Telnicí by měly letos vyjet vlaky
2021.03.28 ČT24: Na Kozí dráhu se vrátí vlaky, v létě dovezou turisty do krušnohorské Telnice
2021.03.29 Děčínský deník.cz: Na Kozí dráhu by měly letos vyjet vlaky, do trati je třeba dát 50 milionů
2021.04.24 Zdopravy.cz: Ústecký kraj: na Kozí dráhu se mohou vrátit vlaky
2021.05.26 Zdopravy: Správa cyklostezek. SŽ nabídne Ústeckému kraji proměnu Kozí dráhy
2021.06.05 Děčínský deník: Kraj objednal vlaky na Kozí dráhu, mohly by vyjet na podzim
2021.08.12 Deník: Kozí dráha je o krok blíže vlakům. Ministerstvo schválilo její opravu
2021.08.12 Děčínský deník: Kozí dráha je o krok blíže vlakům, ministerstvo schválilo opravu
2021.08.13 iDnes.cz: Obnova KD je odsouhlasena, opraví se úsek z Děčína do Telnice
2021.09.25 iDnes.cz: Začíná oprava známé Kozí dráhy, vlaky se na část trati vrátí v dubnu
2022.03.25 Rozhlas.cz: Po sedmi letech se na KD vracejí turistické. Jezdit budou v úseku Děčín – Telnice
2022.03.26 Ústecký deník: Kozí dráha se s velkou slávou rozjela. Davy ji vítaly od Děčína až po Telnici
2022.02.02 Děčínský deník.cz: Vlaky se po dlouhé pauze vrací na Kozí dráhu. Víme, kdy vyjede první
2022.03.26 Deník.cz: OBRAZEM: Kozí dráha se rozjela. Slavnostní otevření přilákalo stovky zájemců
2022.06.25 Zdopravy.cz: SŽ zbourala nádražní budovu v Bynově, zájem o ni měli nájemníci
2022.03.25 Zdopravy.cz: Návrat pravidelné dopravy po 14 letech. Osobní vlaky vyjedou na Kozí dráhu
2023.02.08 Teplický deník.cz: KD do Jeníkova ani letos fungovat nebude. Oprava by stála 343 milionů
2023.02.23 ČT24: Kraj chce oživit celou podkrušnohorskou KD, objednal na ni vlaky. SŽ ale dál odmítá její opravu
2023.04.18 Zdopravy.cz: ČD Cargo chce na Kozí dráhu, naložené vozy na ni zatím nesmí
2024.02.02 Děčínský deník: Centrální komise opravu KD do Krupky neschválila, začne se s ní i tak
2024.03.30 Děčínský deník: Kozí dráha mezi Děčínem a Telnicí zase jezdí. Víme, kdy se můžete svézt
2024.04.10 Děčínský deník: Jedna jízdenka na Kozině vyjde kraj na 320 korun, loni se svezlo 10 tisíc lidí
2024.05.01 Zdopravy.cz: Ústecký kraj: Stát schválil provoz Kozí dráhy až do Krupky
2024.05.02 Zdopravy.cz: Pojedou vlaky až do Krupky? Krajští politici tvrdí, že stát souhlasí s opravou, ministerstvo to odmítlo
2024.05.04 Zdopravy.cz: S opravou Kozí dráhy až do Krupky počítáme, potvrdila Správa železnic
2024.07.20 Zdopravy.cz: Potvrzeno: Vlaky na Kozí dráze začnou jezdit až do Krupky...

Wikipedie: Železniční trať Děčín – Oldřichov u Duchcova
Zdopravy.cz: Všechny články k této trati dotyčného webu

Tlaková plynárna Užín:
1989 Youtube: Havárie Tlakové plynárny Úžín - Televizní noviny 1.3.1989
2007 Společnost pro trvale udržitelný život: Dehtofenoly unikly z Tlakové plynárny Úžín
2023 Ústecký deník: Od Úžína se táhne nepříjemný zápach. Zkontrolovat ho přijeli inspektoři

Wikipedie: Zaniklá vesnice, důlní činnost a Tlaková plynárna na svítiplyn
Wikipedie: Palivový kombinát Ústí
Web archive: Historický web Palivového kombinátu Ústí
Prázdné domy: Tlaková plynárna na svítiplyn
Poznejdomy.cz: Tlaková plynárna Úžín
Komínáři.cz: Tlaková plynárna Úžín
Rajce.net: Tlaková plynárna na svítiplyn v r. 2013
Deník.cz: Karel Walter: Pod zemí to byla opravdu chlapská dřina

Nejbližší schůzky / akce ... podrobnosti
Ne 24. listopadu, celý den
2x 3x 1x
Projekt ŽelArch, 10. akce ...více
Letiště Ruzyně
Ne 08. prosince
Projekt ŽelArch, 10. akce - možný náhradní termín ...více
někde
Ne 15. prosince
PA ...více
někde
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu? Zaregistrujte se.