OK1KGT
Poštolky

Uživatel

Heslo

NAŠE AKCE z let 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
nebo všechny textově zdokumentované či s fotodokumentací nebo jen exkurze případně úplně všechny akce
posledních 10 schůzek

DatumNázev akceÚčastDokumentace
23.06.2024Projekt ŽelArch, 4. akce - Po stopách zaniklé trati Moldava - Holzau
3x

V pořadí již čtvrté putování po tratích v různém stádiu zrušení připadlo tentokrát na výlet až k hranici se Saskem, kam jsem se chtěl vždycky vydat. Trať se totiž nachází v Krušných horách, kam se od nás poměrně zdlouhavě dostává. Naopak jízdné je díky kombinacím krajských jízdenek bezkonkurenčně nejlevnější. Předpokládaná odměna za ono zdlouhavé cestování měla tedy být celodenní výlet v zapomenutém kraji bez lidí a s pěknou přírodou, což se více než naplnilo. Již předem bylo jasné, že budeme muset vyrazit již velmi brzy a stejně tak se budeme vracet až pozdě večer. Synonymem k tomuto bylo tedy cestování prvním ranním rychlíkem až do jeho cílové stanice v Mostu, stejně tak návrat tím posledním. Někteří účastníci to měli ještě ztížené o mimoměstskou dopravu na start a z cíle, tudíž tomuto výletu věnovali ještě + 2x 1.5h navíc.

Cesta do Mostu proběhla bez komplikací. Čekání na další vlak jsme si zkrátili prohlídkou blízkého okolí nádraží, nákupu svačiny a snahou a odlovení kešky. Do Moldavy jsme již pokračovali se soukromým dopravcem Railway Capital, který je v tomto kraji známý jako častá oběť různých útoků vandalismu od namazaných kolejí přes písek v motoru po vybrakování vozů. Jeho vláčkem složeným ze 2 slovenských 811 s vloženým vozem pro kola, které měly co dělat se po druhé nejstrmější trati v ČR vyškrábat, jsme se nejprve vyškrábali do úvraťové stanice v Dubí a přes množství tunelů a mostů se nakonec dostali až do naší cílové stanice, Moldava v Krušných horách.

Z dnešního pohledu velmi nadimenzovaná staniční budova stále není v dobrém stavu, obci se jí sice podařilo od dráhy koupit, ale oprava nakonec nikdy nezačala. V době své největší slávy totiž nádraží sloužilo jako hraniční pro oba státy a bylo zde až 11 kolejí. I výtopna, kterou jsme navštívili byla rozdělena na 2 poloviny, českou a německou. Dnes je rozdělená na tu se střechou v havarijním stavu a na tu již úplně bez střechy, jelikož pod hřebenem střechy je dělící zeď a stále stojí. Objevili jsme vedle výtopny i zbytky točny a za nádražím zbytky lanovky z doby výstavby VD Fláje.

Když jsme si prohlédli nádraží, jeho okolí a spoustu výhybek, došli jsme k podivně odskočenému kamennému hraničnímu viaduktu, který je stále očouzen od kouře parních lokomotiv. Konce oblouku jsou totiž souběžné s kolejnicemi, ale levý potkáte dřív než pravý, protože silnice nahoře vede přes trať šikmo. Pěšinka dál lákala na prodírání se vysokými travami. Jaké však bylo naše překvapení, když houština cca po 50 metrech skončila a dál v tělese trati pokračovala pěkná lesní pěšina, v zimním čase pak jako běžecká trasa. Brzy jsme došli do stanice Hermsdorf - Rehefeld, kam vlak z NDR zajížděl ještě v roce 1972. Součástí stanice je i malé muzeum železničních artefaktů a někde v útrobách nádražní budovy se nachází salonek pro šlechtu. Těleso trati celou dobu vedlo těsně podél státní hranice až k místu, kde býval mohutný most, odstřelený při natáčení filmu Výstřely v Mar.lázních. Jeho zajímavostí byly také velké detonační komory pro možný odstřel v době válečného stavu. Most byl však zřejmě odstřelen jiným způsobem, jelikož oba pilíře i s detonačními komorami stojí dodnes. U něj se také nacházel turistický přístřešek, který jsme využili pro občerstvení a ještě jsme stihli odlovit jednu z kešek přímo u pilíře mostu. Následuje stanice Teichhaus. Osadu jsme sice zaznamenali, ale kde byla zastávka, těžko říct. Zdálo se nám, že nás začíná pomalu tlačit čas, ale rozhodli jsme se setrvat na původním plánu dojít až na konec nesjízdného úseku. Začátek kolejí u Holzau znamenal úsměv ve tvářích účastníků, jelikož bylo jasné, že jsme u cíle. Do stanice Holzau dokonce těsně před naším příchodem dorazil motorák, který se cca po 20 minutách vydal na zpáteční cestu a za ním byla vidět tabule se směry jízdy, přičemž doprava byl nápis Moldava a dokonce i přesná kilometráž.

Vydali jsme se na zpáteční cestu. Abychom nešli stejnou cestou, zvolil jsem cestu nikoliv po trati, příp. těsně vedle ní, ale cca 100m severně od ní, za souběžnou silnicí a podél potoka. V osadě Teichhaus jsme se opět napojili na těleso dráhy a brzy došli opět k odstřelenému mostu. Tam jsme však odbočili vpravo a cca po 200m již přecházeli hranici. Za hranicí jsme si dali závěrečnou svačinu a trochu se rozseděli, protože se ukázalo, že nakonec máme do odjezdu busu času více než dost. Na okraj obce Moldava, nikoliv až na nádraží, to bylo již jen kousek. Točna byla opravdu až úplně na konci vesnice, resp. až za ní, z našeho pohledu tedy úplně nejblíže, co mohla být. Autobus přijel a jízda byla zážitek, protože ukrajinský řidič se nejenom nebál jet poněkud svižněji a to tak, že i ležící pes ujížděl po podlaze, ale také nám cestu ,,zpříjemnil" hlasitější reprodukcí rádia. V této souvislosti jsem si vzpomněl na nedávný zákaz jakékoliv reprodukce platný pro řidiče DPMB a to i v šalinách za zavřenými dveřmi. Po cestě jsme různě křižovali trať a mohli si tak prohlédnout obrovské mosty trati i zespodu.

Dorazili jsme do Teplic, kde jsme měli asi 1h a 20 min. Což, jak se nakonec ukázalo, není dostatečný čas na večeři v restauraci, protože žádnou nenajdete a to ani, pomohou-li vám s navigací místní. Museli jsme se spokojit s nákupem v místní večerce a po přejetí vlakem do Mostu s návštěvou nádražní cukrárny.

V Mostě pak už zbývalo jen najít rychlík GWTR, typ ,,mrkev" a absolvovat celou jeho jednu cestu zpět do Plzně. Po cestě nám sice ještě začala doutnat brzda, ale problém byl vyřešen a my nakonec včas dorazili domů.

Celkový časový rozsah: 6:07 - 21:52
Délka výletu: 14 nebo 15,3 km
Čas na výlet: 5:40 h
Nachozeno: cca 31.500 kroků

Pro OK1OTM sepsal v období 17.-19.7. Petr OK1PSM, finální úprava textu a fotografií 1.9.2024

Plán:
Strávíme celý den v Krušných horách na české a saské straně hranice.
V rámci výletu si projdeme úsek tratě Moldava - Holzau zaniklý po r.1945. Prohlédneme si bývalou výtopnu a točnu ve stanici Moldava a také zbytky 8km dlouhé lanovky z r.1957 postavené pro přepravu materiálu na stavbu přehrady Fláje. Odlovíme možná až 5 kešek po cestě. Občerstvení na trase v jedné ze tří saských restaurací, česká je zavřená. Zakončení v obci Moldava (15 km, keškaři 16 km). Většina trasy je využívána jako lesní cesty nebo běžecké trasy, tudíž průchodnost by měla být dobrá.

Odjezd R25 v 6.07 směr Most, tam přestup na Os26802.
Po unikátní trati s množstvím mostů a tunelů, skoro 140 let starém Teplickém Semmeringu, nejprudší trati v ČR bez ozubnice se sklonem až 36 ‰, chráněnou jako kulturní památka, během 40 km nastoupáme 497m do cílové stanice Moldava v Krušných horách, kde se vydáme na výlet po zaniklém pokračování této trati.
Návrat pravděpodobně autobusem v 16:35 a dále vlaky s příjezdem do Plzně ve 21:52. Na dřívější spoj, navíc z nádraží (15:02 - 19:52), to moc nevidím.

Jízdné v Pl.kraji (IDPK)), Plzeň - Blatno u Jesenice:
jednosměrné dospělý 74 Kč , Dítě 40 Kč
Turistické celodenní jízdné:
- bez MHD 140 Kč/os, 260 Kč skupina 2 dospělí + 3 děti
- včetně MHD 190 Kč/os, 360 Kč skupina 2 dospělí + 3 děti

Jízdné v Ústeckém kraji (DÚK)), lze koupit až ve vlaku:
Základní celodenní jízdenka - 170 Kč (dospělí)
Zlevněná celodenní jízdenka - 85 Kč (děti 6 - <15 let - nepotřebují žádný doklad na prokázání věku, mládež 15-<18 let s OP, studenti 18-<26 s žákovským průkazem nebo ISIC kartou, senioři 65+ s OP)
1+2 (pro 1 osobu bez omezení věku a max. dvě děti od 6 do dovršení 15 let) za 210 Kč
2+4 (pro 2 osoby bez omezení věku a maximálně 4 děti od 6 do dovršení 15 let) za 290 Kč
5 (pro max. 5 osob bez určení věku) za 430 Kč děti do 6. narozenin jsou přepravovány zdarma

Orientační celodenní jízdné pro 1 dospělou osobu, pokud nevytvoříme různé jízdenkové skupiny, je cca 350 Kč.
Předchozí výlety po zaniklých tratích (projekt ŽelArch) si můžete prohlédnout zde, ať víte, do čeho se ženete.

Informace k trati samotné:
2010.07.18 Mostecký deník.cz: Trať z Mostu na Moldavu je tu už 125 let
2012 iVysílání České televize: Tajemství železnic (8/9 Krušnohorským Semmeringem do Saska)
2013.12.29 ČT24: O obnovu trati Moldava–Holzhau usilují nadšenci z obou stran hranice
2014.08.30 Vlaky.net: PO STOPÁCH PŘESHRANIČNÍ TRATI MOLDAVA - HOLZHAU
2019 iVysílání České televize: Putování s párou (4/10 Na hřeben Krušných hor)
2019.11.02 Novinky.cz: Moldavská dráha získává podporu i v Evropském parlamentu
2020.07.03 iDnes.cz: Moldava a německé Holzhau chtějí po 75 letech obnovit železniční spojení
2020.07.05 Zdopravy.cz: Vrátí se vlaky mezi Moldavu a Holzhau? Studie má být do konce roku
2020.07.05 Tomáš Zdechovský: Vrátí se vlaky mezi Moldavu a Holzhau? Studie má být do konce roku
2020.12.23 Ústecký deník.cz: Miliony pro dráhu na Moldavě jsou na dohled. Mohou zaplatit opravu nádraží
2021.06.15 Rozhlas.cz: Historická žel.trať z Mostu na krušnohorskou Moldavu by mohla znovu spojit Čechy se Saskem
2021.08.25 Hospodářské noviny: Přes Krušné hory by znovu mohl jezdit vlak. Sasko zvažuje obnovení staré žel.trati, kterou zničila Rudá armáda
2022.05.13 Krušnohoří.cz: Saské obce tlačí na dostavbu úseku Holzhau-Moldava
2022 iDnes.cz: Zaniklé tratě - článek a videoreportáž
2024.02.02 Rozhlas.cz: Zapis hornických památek do UNESCO by mohlo pomoci propojit Moldavu a Holzhau žel.tratí
JednouStopouČeskem.cz
PetrFaltus.cz: Krušnohořím po stopách středověkého sklářství a přerušené železnice Most - Moldava - Holzhau - Freiberg
DE8.cz: KRUŠNOHORSKÁ ŽELEZNICE - MOLDAVSKÁ DRÁHA
Facebook: Moldavská dráha - oficiální stránka Moldavské dráhy, kulturní památky ČR.
Moldavská železnice: Vítejte na stránkách Moldavské horské dráhy!
Railway Capital: Moldavská horská dráha

FM pohár + výlet = ? ...více
Ne 13. října, celý den
1x
Projekt ŽelArch, 8. akce - 2v1: Po zaniklých tratích v okolí Mladotic a kolem nejmladšího jezera v ČR ...více
Trojany - Mladotice - Odlezelské jezero – Žihle
Ne 20. října
1x 1x
PA Hůrky 698m ...více
Číhaň
Ne 10. listopadu, celý den
1x
Projekt ŽelArch, 9. akce - po funčních i zaniklých vlečkách kolem Koněprus ...více
Kr. Dvůr - Axamitová brána - Koněpruské j. - lom Na Kobyle - Modrý lom u Tetína
Ne 17. listopadu
PA ...více
někde
Ne 15. prosince
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu? Zaregistrujte se.