OK1KGT
RADIOKLUB
Hledáme nové členy
Úvod, novinky
Činnost, Úkoly
Vybavení
Proběhlé akce, schůzky
Plány
Členové
Ohlasy, ankety
Kontakty
Fotogalerie
eQSL galerie
Odkazy, Bazary
DV SV KV česky
Povídalo se
o nás
Úspěchy, Historie
Ať žijou textové!
prohlížeče!
WWW přístupy
Poštolky

Uživatel

Heslo


NAŠE AKCE z let 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
nebo všechny textově zdokumentované či s fotodokumentací nebo jen exkurze případně úplně všechny akce
posledních 10 schůzek


DatumNázev akceÚčastDokumentace
07.04.2024Po zaniklé trati H.Slavkov - Loket na Svatošské skály
5x


Plán:
Sp 1680 v 7:07, v Sokolově přestup na bus 480218 směr HS, Kounice - internát (9:55).
Následuje pochod po zaniklé trati do Lokte předměstí a dle zájmu dále přes Svatošské skály (+ občerstvení) na okraj KV na bus/vlak. Celá trasa je buď po rovině, nebo z mírného kopce.
Sběr kešek po cestě, délka zaniklé trati cca 8 km, celková délka delší varianty je 19-25 km podle toho, jakou cestou a po jakém břehu Ohře se nakonec rozhodneme jít.
Předpověď počasí: oblačno, 23°C, určitě nebude pršet a vítr JZ 14 km/h 🙂
Tak nějak zněla zadávací dokumentace tohoto výletu.

V podstatě za tuhle akci může Tomáš GTH, jelikož když jsme spolu byli někde na PA, přišla řeč i na zaniklé tratě. Já měl již asi v té době v plánu projít trať Adorf - Hranice v Č. a z Tomáše vypadlo, že na téhle nebyl a rád by si jí prošel. A jelikož je na této trati vegetace bujnější, než v Adorfu, začalo putování po zaniklých tratích právě zde. Termín se bohužel musel nakonec posunout o 14 dní kvůli počasí. Mezitím začala uzavírka na I/20 a odklon autobusu KV-PM, což trochu zkomplikovalo možný návrat z akce. Ale i tak se akce nakonec účastnilo 9 účastníků a pes.

Sešli jsme se ráno na nádraží, každý si koupil nějaký druh jízdenky pro PK a po cestě jsme řešili, jakou jízdenku si koupíme dále. Prohlédli jsme si i zast. Sulislav, kde tento vlak samozřejmě nestavil. Projeli jsme i slavnou zatáčku u Chodové Plané, kde jezdí rychle nákladní vláčky a tak se samozřejmě probíralo i tohle téma. V Mariánkách došlo ke změně průvodčí a tak jsme se vytasili s novými jízdenkami. Někdo měl slevu, někdo krajskou Ergonet, někdo normální jízdenku apod. Cesta pomalu ubíhala, hlavně za Chebem už jsme byli všichni netrpěliví. Konečně jsme vystoupili v Sokolově, najít busák před nádražím byla otázka chvilky a tak jsme skoro 20 min volného času vyplnili např.návštěvou místní večerky.

Samozřejmě přijel bus v podobě dodávky a i se nám ho společně s dalšími podařilo naplnit zhruba ze 2/3. Autobus se vydal po II/210 na Svatavu a pak po II/181 přes Královské Poříčí na Loket. Řidič měl zřejmě velký vztah k SRN, jelikož i vnitřní zrcátko měl oblepeno jejich vlajkou a neváhal nám cestu zpříjemnit hudbou odpovídající jeho preferencím. V Lokti jsme zastavili v podstatě přímo u hradu, stačilo by jen přejít most. Pak jsme celý Loket objeli a zajeli i na Loket předměstí, kde vtipně audiovizuální systém poznamenal, že lze přestoupit na další vlakové spoje. Jelikož se nic takového samozřejmě nekonalo, řidič se otočil na placu u zastávky, nezastavil jedné cestující s tím, že má jízdenku až do další zastávky a pokračoval na další zastávku, kde přistoupil OK1AVK s rodinou. Po cestě již bylo možné spatřit části tratě, hlavně mosty. Brzy jsme již vystupovali v zast. Horní Slavkov, Kounice, internát, přičemž po vystoupení z busu jsme při pohledu na skupinku domorodců u ,,internátu" jsme přemýšleli, jestli nás tady někdo brzy neokrade a nezamorduje. Jak zpětně poznamenal jeden z účastníků: ,,na startu se nakonec sešla skupina devítičlenná, a tedy dostatečně početná na odražení případného útoku banditů a nástrah tamější nefalšované divočiny", takže jsme měli štěstí.

Vydali jsme se cestičkou mezi ubikacemi k zastávce vlaku. Tam již čekal Tomáš GTH, který sice původně chtěl jet s námi vláčkem, ale nakonec si to rozmyslel, vyrazil autem, nechal jej v cíli a došel pěšky 10 km po ZTZ na start.
Po krátkém úvodu, kde jsme, kam, jak a čím budeme putovat, jsme se vydali na cestu. Že je trať pouze ve výluce, nikoliv zaniklá, nebylo obzvláště na prvních stovkách metrů vůbec patrné, po svršku se nedalo jít vůbec. Za přejezdem začala alespoň cestička, která se postupně i rozšířila. Koleje nikde, protože SŽ v rámci péče řádného hospodáře raději koleje snesla, aby je někdo neukradl. Prošli jsme přes první viadukt, HS tunel, druhý viadukt, minuli torzo vjezdového návěstidla, odlovili pár kešek a stanuli v prostoru před HS nádražím. To, že jsme na nádraží, dokazoval již pouze nápis na budově, která evidentně změnila majitele, tudíž se konečně dočkala rekonstrukce a nově byla i oplocená. Z několika kolejí před budovou zbyl pouze rozsáhlý prostor. Došli jsme k závěru, že by bylo vhodné po vzoru sjezdové stezky pro koloběžky z Dlouhých Strání něco podobného vybudovat i zde, že by vlak vytáhl koloběžkaře z Krásného Jezu a z Kounice by byla pěkná cyklo/koloběžko stezka, na nádraží v HS by mohla být občerstvovna a dál už je to až do Lokte z mírného kopce. Kupodivu jsme s tímto nápadem zřejmě nepřišli jako první, protože jsme z počátku potkali i pár cyklistů, kteří nečekali na kolaudaci cyklostezky, ba dokonce ani na její výstavbu, a statečně drkotali po železničním svršku - kamenivu.

Sranda skončila, my si odlovili další kešku a vydali se dál do míst, kde už SŽ nebyla tak řádný hospodář a nechala železniční svršek celý, což bylo v podstatě hned na konci nádraží. Od té doby jsme již poskakovali po pražcích, zkoumali, jak je jedna kolej hranatá a druhá zakulacená, překračovali popadané stromy, kameny a občas museli obejít nějaký ten smrk v kolejišti. Takto jsme časem došli k náhonu porcelánky, kde jsem měl premiéru v podobě držení psa těsně nad hladinou náhonu tak, aby se mi nevysmekl, ale napil se. Po cestě jsme si všimli poměrně čerstvě vyčištěných propustků. Což jak se později ukázalo, proběhlo asi o měsíc dříve. Následovala HS zastávka, kde kdysi zastávka opravdu stávala a kde je dnes pouze zarostlý perón. V zápětí jsme se ocitli na třetím kamenném viaduktu přes Komáří potok, kde některé zaujal vyčištěný svršek od náletů a přivařené zábradlí (zřejmě také zákl.údržba před měsícem), jiné zase 22kV vedení vedoucí pod viaduktem.

Za mostem opět začala džungle v podobě náletů, ale brzy jsme měli jiné starosti, třeba jak zdolat neviditelný most, přiblížili jsme se totiž k teritoriu lovců kovů. Zde se totiž odehrála legendární loupež 10 tunového 3m dlouhého mostu a 200m kolejí za pomoci autojeřábu, nákl.auta a zfalšovaného dokumentu zkontrolovaného PČR, že zde probíhá příprava na výstavbu cyklostezky. Chlapec si tehdy vydělal asi 120 tisíc, dostal podmínku a psalo se o něm i v Británii.
Když jsme úspěšně zdolali chybějící most, brzy se opět vrátili i koleje a my pokračovali kolem prodaného vechtru předělaného na srub, u kterého zrovna hučela elektrocentrála, protože FVE na střeše ten den zřejmě moc nevyráběla a sloup pův. přípojky 400V sloužil již jen jako umístění rozsáhlé kamerové instalace. Smrky v kolejišti vystřídaly břízy v kolejišti a cesta mezi nimi mohla sloužit jako trénink na slalom. Ze zast.Údolí toho zbylo jen o trochu více než ze zast.HS, kromě nástupiště zbylo i zábradlí. Patrně jen díky tomu, že první domky jsou poměrně blízko. Jim jsou zase blízko stromy, kterým místní očividně moc nevěří, že nespadnou a tak jsme chvíli pozorovali řetězy natažené různě vzduchem, které měly toto nebezpečí odvrátit. Za zast. Údolí jsme se dostali na louku, která mi připomněla, že se pomalu, ale jistě, blížíme k nejhoršímu úseku na trati. Následoval totiž tunel, most přes silnici a další tunel. Tunely jsou v pohodě, ale na mostě zmizely všechny krycí plechy a tak se musí chodit po pražcích a mezi nimi je vidět dolů. Nakonec to ale všichni zvládli, proběhlo skupinové foto a netrvalo dlouho a z džungle jsme vycházeli u zast. Loket předměstí.

Tam jsme se rozhodovali, co dál, protože na trati jsme se trochu zdrželi, ale byl velký předpoklad, že po MTZ na Svatošské skály půjdeme o něco rychleji, tudíž stihneme i nějaký normální spoj do PM a včasný návrat domů. Přešli jsme ještě most přes Ohři, nejbližší vlak měl jet nejdříve za 2h. Na okraji Lokte jsme se rozloučili s rodinou OK1AVK a zbytek pokračoval po MTZ na Svatošky. Na konci Lokte jsme narazili na vodácké tábořiště s hospodou a tak proběhlo menší občerstvení, jelikož Svatošky a tam plánované občerstvení je ještě daleko. Dlouho jsme se však nezdrželi a vyrazili na další cestu. My s Tomášem jsme vpředu trochu zrychlili, abychom udali tempo, což se povedlo a na Svatoškách jsme byli poměrně brzy. Cesta je velmi frekventovaná jak cyklisty, tak turisty.

U skal proběhlo slibované občerstvení, ale ani tam to nikdo moc nepřeháněl. Vydali jsme raději včas na další cestu. Před Doubím jsme museli odbočit do kopce na MTZ, což se již některým účastníkům moc nelíbilo a protestovali, že cesta měla být pouze po rovině či z mírného kopce. Odměnou bylo, že kopec netrval dlouho, změnil se v mírné stoupání, zkrátila se nám cesta a vypadli jsme z asfaltu. Na okraji Doubí se s námi rozloučil Tomáš GTH, jelikož jsme se najednou ocitli u jeho auta. Pravda je, že to měl dobře vymyšlené. My ostatní pokračovali k zast. busu Svatošská, ale po cestě jsme plán přehodnotili s tím, že bude vhodnější přidat 1 km a místo cestování neznámou MHD KV bude jistější přejezd vlakem na jeho konečnou na dolním nádraží a přesun jen vedle na terminál na bus, který zde začíná a možná si i sedneme. A tak se nakonec stalo. V Doubí jsme nakonec čekali na vlak přes půl hodiny, jelikož jsme byli strašně rychlí.

Odbavení ve vlaku proběhlo nejjednodušší formou, skupinovka a pes není vidět, naopak odbavení v busu vyžadovalo rozdělení jízdenek na KV a PK část, jelikož terminál v busu nebyl schopen pochopit odečtení různých slev či dříve zakoupených celodenních jízdenek. Řidič byl však slušný a řekl, ať přijdeme v Toužimi a dokoupíme si zvlášť cestu do Plzně. Okružní jízda přes Bochov byla také zajímavá, z busu byla vidět i rozhl. Hartenštejn a občas autobus moc topil nebo naopak moc chladil. Nakonec jsme se do Plzně dostali ještě před 20h, počasí se více než vydařilo a vlastně všechno dopadlo skvěle.

Pro OK1OTM sepsal dne 18.4.2024 a celý týden se crcal s fotogalerií a historií tratě Petr OK1PSM


K historii tratě:
1870 výstavba Buštěhradské dráhy, úsek KV - Cheb.
1875 vzniká lokální přípojná trať Nové Sedlo u Lokte - Loket, jako odbočka z Buštěhradské dráhy.
1877 (15.10.) trať Nové Sedlo u Lokte - Loket uvedena do provozu. Hornoslavkovští chtějí také vláček.
1884 schválení výstavby Loket - HS - Krásný Jez
1885 zahájení výstavby Loket - HS - Krásný Jez
1899 (12.10.) - 1901 (7.12.) vznik 15 km dlouhého, dnes z velké části zaniklého úseku se 7 zastávkami, 6 mosty, 4 tunely. Výška 394 - 620 - 249 m.n.m. Sklon 32 promile.
1950 rekonstrukce v souvislosti s přepravou uranové rudy
1947-1959 těžba uranové rudy v závodu Ležnice
1997 (31.5.) - přerušen provoz na úseku Loket - Krásný Jez 1997 poslední funkční stav trati
2004.10.23 Archiv OK1OTM: Krásný Jez - Horní Slavkov - Loket - výlet po nepoužívaném úseku železniční trati 144, akce 229: 144 popis
2004.10.23 Archiv OK1OTM: Krásný Jez - Horní Slavkov - Loket - výlet po nepoužívaném úseku železniční trati 144, akce 229: 144 fotogalerie
2005.10.08 Archiv OK1OTM: Tam, kam vedou koleje, ale vlaky nejezdí - pěšky z Doubí kolem Svatošských skal a po trati Loket - Krásný jez
2006 obnoven úsek Loket - Loket předměstí
2008 Vlaky.net: Trať z Krásného Jezu do Lokte 11 let bez provozu
2008 K-report.net: Kudy jezdily Singrovky aneb z Krásného Jezu do Lokte předměstí
2011 ŽelPage: Trať Loket předměstí - Krásný Jez zrušena nebude
2011 ČT, pořad Mizející místa domova: Koleje zapomnění ve Slavkovském lese
2011 ČT24 článek a reportáž: Do Horního Slavkova povede trať už jenom z Varů
2012 iVysílání České televize: pořad Tajemství železnic
2012.03.14 Idnes.cz: Prales lemující koleje do Slavkova zmizí, naděje na obnovu trati ožila
2012.04.30 Idnes.cz: Zloději v Česku rozmontovali desetitunový most, všimli si Britové
2012.04.25 ČT24: Lovci kovů ukradli železniční most
2012.11.16 Lidovky.cz: Ukradl desetitunový most a pobavil svět. Dostal za to podmínku
2012.05.02 Lidovky.cz: Čeští zloději ukradli desetitunový most a zaujali celý svět
2012.04.26 Idnes.cz: Zloději předstírali opravování trati, přitom kradli desetitunový most
2013 obnoven provoz v 6km úseku Krásný jez - vlečka areálu Legios + nejbližší zast. Ležnice. Aby to lépe vypadalo, zast.Ležnice přejmenována na HS - Kounice.
2018 ze seriálu Zaniklé tratě: Loketská dráha vozila uran i výletníky
2020.05.09 Sokolovský deník: Zloději neváhali ukrást most i kolejnice
2020.07.09 Sokolovský deník: Touží o obnově Slavkovské dráhy, sepsali memorandum.
2020.07.26 Zdopravy.cz: Obce i kraj volají po obnově Slavkovské dráhy, SŽDC ji nabídne k prodeji I
2023.04.29 Jednou stopou Českem: Bývalá železniční trať Loket–Horní Slavkov
2023.07.31 Deník.cz ohlédnutí - Kuriozní zlodějny: Na západě Čech ukradli železniční most, bagr i šrot

Wikipedie:
strohý článek o trati na Wiki
Hornoslavkovský tunel
Nádraží Horní Slavkov

Mrtvá trať :144* Loket - Krásný Jez
Mikroregion Sokolov-východ:podrobná historie trati
Youtube

Mapy.cz a fotogalerie:
Horní Slavkov-Kounice
Železniční přejezd P399 v HS
Železniční viadukt HS
Hornoslavkovský tunel
Železniční viadukt
Bývalá nádražní budova Horní Slavkov
Loketský tunel II
Loketský tunel I

Nejbližší schůzky / akce ... podrobnosti
Ne 19. května
1x
PA Hůrky 698m ...více
Číhaň
Ne 26. května, celý den
2x
Po sesunuté trati v Českém středohoří ...více
Radejčín - Chotiměř - Lovosice, CHKO ČS
Ne 16. června
1x
PA ...více
někde
Ne 23. června, celý den
1x
Po stopách zaniklé trati Moldava - Holzau ...více
Moldava v Krušných horách
AKCE SE USKUTEČNÍ
Ne 21. července
1x
PA ...více
někde
Ne 18. srpna
1x
PA ...více
někde
Ne 15. září
PA ...více
někde
Ne 20. října
PA ...více
někde
Ne 17. listopadu
PA ...více
někde
Ne 15. prosince
PA ...více
někde
Chcete dostávat informace o našich akcích prostřednictvím emailu? Zaregistrujte se.